Gå til innhold
Arkivverket

[#18200] Nils Ingebrigtsen,1813-1852, Sparbu, Nordtrøndelag


Gjest Hege Schei
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Schei

I 1861 finner vi ham som husmann på Haugdalsplads i Sparbu. Han er gift med Gurunanna Arntsdatter og har barna Maren Anna, Petter og Iver Martin. I 1875 finner vi Iver Martin som tjener på gården Bergstad i Sparbu. Kan dette være besteforeldrenes gård? I 1801 bor Ingebrigt Pedersen og Martha Jørgensdatter her. Hvordan kan jeg eventuelt få bekreftet at disse er Nils Ingebrigtsen sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

I følge Bygdebok for Sparbu og Ogndal bd. 5 side 358 skal Nils Ingebrigtsen være 'verdaling'. Han står i hvert fall ikke nevnt blant de 7 barna til Ingebrigt Pedersen som er omtalt i bd. 7 side 439. Nils døde våren 1865, og hadde i tillegg til barna du nevner datteren Ingeborganna f.1846, d. 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,i konfirmasjonsregisteret fra Verdal 1817-1840 finns en Niels Ingebrigts. Aarstad 17år, konf 1827, fødested Aarstad, foreldre Ingbrigt og Martha. Lenke Samme person?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dette kan være han: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Foedverd&variabel=0&postnr=1209&fulle=true&spraak=n>LenkeWukhaug kirke, født 16-AUG-1810, døpt 28-AUG-1810, Niels, uækte, far: Embret Olsen Aarstad (ikke gift) mor: Martha Jacobsdatter Aarstadvald. Niels er resultatet av 'Kvinnemennesket's' 2 leiermål, altså hennes andre barn født utenfor ekteskap.Dette kan være Ingebrigt i FT-1801: Lenke Dette kan være moren, men det var flere aktuelle i nærområdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Tusen takk for hjelp alle sammen. Her var mye interessant. Nils får et barnebarn som heter Ida Marthea. Muligens er dette oppkalling etter moren til Nils. Siden jeg nå fikk vite at det var bygdebok for Sparbu, har jeg også et spørsmål om Gurunannas far, men et lager jeg et mytt innlegg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

Guruanna er født 1818 i en Frøsetplass. I bd.3 s. 375 kan vi lese om familien som flyttt hit i 1817 fra Inderøy. Faren hette Arnt Arntsen f.1787. Han var gift med Maren Pedersdtr. f. 1790. De hadde 4 barn. Arnt hadde i tillegg 2 barn fra et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Flott. Hadde opplyst at farens navn var Arnt Aronsen, men etter en del leting antok jeg det måtte være Arnt Arntsen. Finner 2stk., junior og senior på gården Norum i Saxhaug sogn i Inderøy i 1801. De er begge skreddere. Dette kan vel stemme bra. Gurunanna og datteren er spinderske og sypike etterat Gurunanna ble enke. Da blir det 4 generasjoner med søm. Når kom bygdeboken ut, hva het forfatterne og vet du om den er på ne spesielt bibliotek, eller er tilgjengelig på nett el.l.? Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Huus

Arnt Arntsen f.1787 er tipp-tipp oldefar til min kone. Hennes gren går ut fra sønnen Aron f.1829. Hvis du har gren(er) fra noen av de andre barna er jeg interessert i opplysninger. Ønsker du opplysninger om grenen fra Aron får du selvsagt det. Du kan evt.treffe meg på tehuus@c2i.net mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.