Gå til innhold
Arkivverket

[#18220] Til USA fra Orkdal: Ingebrigt Jønsberg (f. 1894)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Broren til min morfar het Ingebrigt Jønsberg, og var født 29/4/1894 på Orkanger. Han utvandret til USA, men etter at en del brev fra ham forsvant i forbindelse med at barndomshjemmet hans ble revet, er det ingen nå som vet hvor han befant seg. Ingenting annet heller, for den saks skyld. Giftet han seg? Fikk han barn? Etc....Jeg har lett gjennom Emigrant-listene fra Trondheim, men fant ingen som kunne være Ingebrigt. Jeg har også søkt i SSDI, men uten suksess.Med en så ''uamerikansk'' navn som Jønsberg kan han ha amerikanisert det til litt av hvert selvfølgelig. Faren til Ingebrigt het Jørgen Engebretsen Jønsberg, så han kan jo ha kalt seg Jorgenson eller noe liknende også. Familien er her i FT1900: LenkeEr dette nok til å begynne å nøste et sted, eller må jeg finne ut mer om Ingebrigt først (hvis det går)? Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du noen som helst peiling på når han kunne ha reist?Han kan ha vært sjømann, og jumpa av båten når den kom til USA, sjømenn er ikke på emigrantlistene.Om han dro etter 1930, så er han heller ikke på listene på DA. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du har kanskje opplysninger som innsnevrer perioden for emigrasjon? Dersom han dro alene så var det vel tidligst 1910. Nærvig og avledninger av det kan vel også være mulige etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg har forsøkt å få greie på mer om når Ingebrigt dro, men uten hell. De gjenlevende slektningene jeg har kontaktet var blanke - dessverre.Nærvig er definitivt også en mulighet. En annen gren av denne familien bodde også på Nærviksmyra, og minst to av de som emigrerte til USA, kalte seg Nervik/Nervig/Nervick ved ulike anledninger. Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. hukkelås

Hei Rune. Som du kanskje har sett, fra det jeg sendte deg, brukte halvbroren til din Ingebrigt Jønsberg, navnet Berg, etter at han kom til USA. Jeg har søkt på Ingebrigt på Ancestry.com, og Ingebrigt kan man trygt si er MEGET lite brukt i USA på den tiden, så det er også mulig han skiftet fornavn. Jeg har funnet en med navnet Berg og som har samme fødselsdato som din Ingebrigt. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Lars.Ja, jeg tenkte også på at Berg kunne være en mulighet etter det du sendte meg. Jeg var inne på SSDI for å sjekke om det var en ingebrigt der som kunne passe, men uten hell. Det var, som du helt riktig påpeker, svært få Ingebrigt'er. Men ingen av dem så altså ut til å være ''min''. Det kan jo være et indisium på at han kanskje skiftet fornavn også.Hvis du har funnet en Ingebrigt med samme fødselsdato kan det jo være verdt et forsøk å gå ham nærmere etter i sømmene?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg kom på en ting til: Gikk det ikke emigrant skip også ut fra Orkanger? Gikk disse innom Trondheim, slik at Ingebrigt burde vises der i alle fall? Forutsatt at han ikke dro etter protokollenes tidsrom....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg antar at du vet om at Johan Bernhard Jørgensen Jønsberg, f. 1884, reiste til Mpls., Minn. i 1905. Er dette en bror av Ingebrigt ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. hukkelås

Til Inger. Johan Bernard er 'min' Jønsberg :-) Rune. Sendte deg nettop en mail med adr. til en Berg med samme fødselsdato som Ingebrigt. Har sett gjennom konfirmerte for Orkanger. Han var ikke der. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.