Gå til innhold
Arkivverket

[#18266] Tollbøker


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret vil nok til en viss grad avhenge av hvilken havn man snakker om. Jeg kjenner Bergen best, og der har vi oversikter over ankomne skip i flere arkiver, bl.a. fra Tollkammeret, i Innrulleringssjefens arkiv, og i perioder i Bergen Børs' arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei, Dette dreier seg om Larvik/Fredriksværn. Laurvig og Jarlsberg Grevskaps tollvesen lå til Larvik. Jeg har sett i Sandefjords Historie av Knut Hougen at han brukte disse tollbøkene som kilde, den utkom i 1935. Så eksisterer vel tollbøkene fremdeles, men hvor, og er de tilgjenglige? Det jeg vil se etter er innkommene skip ca.1820, og om mulig hvor de kom fra. mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Egil Nysæter: Norske arkivkataloger er det vist til tollarkiv fra Larvik 1814-1970. Dette er listeført i katalog C V 2 Tollvesen (1987) fra Statsarkivet i Oslo, men etter utflyttingen til Kongsberg bør det vel søkes i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg kan referere til de andre distriktene i bind C.V. 2: Holmestrand (1816-1962), Horten (1878-1972), Sandefjord (1845-1952) og Tønsberg (170\93-1970).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Breivik

Tollbøker (inn- og utgående) fra de enkelte tollstedene, årlig fram 1837 og senere tre årganger hvert tiår fram til 1870-tallet, finnes i Riksarkivet som del av arkivet fra Revisjonsdepartementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.