Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest May Karin Henriksen

[#18266] Tollbøker

Recommended Posts

Kjenner Oldervoll eller noen andre til om det eksisterer tollbøker for ankomne skip ca.1820? Mvh. May-Karin

Guest Yngve Nedrebø

Svaret vil nok til en viss grad avhenge av hvilken havn man snakker om. Jeg kjenner Bergen best, og der har vi oversikter over ankomne skip i flere arkiver, bl.a. fra Tollkammeret, i Innrulleringssjefens arkiv, og i perioder i Bergen Børs' arkiv.

Hei, Dette dreier seg om Larvik/Fredriksværn. Laurvig og Jarlsberg Grevskaps tollvesen lå til Larvik. Jeg har sett i Sandefjords Historie av Knut Hougen at han brukte disse tollbøkene som kilde, den utkom i 1935. Så eksisterer vel tollbøkene fremdeles, men hvor, og er de tilgjenglige? Det jeg vil se etter er innkommene skip ca.1820, og om mulig hvor de kom fra. mvh. M-K.

Guest Yngve Nedrebø

I Egil Nysæter: Norske arkivkataloger er det vist til tollarkiv fra Larvik 1814-1970. Dette er listeført i katalog C V 2 Tollvesen (1987) fra Statsarkivet i Oslo, men etter utflyttingen til Kongsberg bør det vel søkes i Statsarkivet i Kongsberg.

Takk for svar, men tilleggspørsmål, hvilke tolldistrikter grenser i samme tid til Larvik på sjøsiden.

Guest Yngve Nedrebø

Jeg kan referere til de andre distriktene i bind C.V. 2: Holmestrand (1816-1962), Horten (1878-1972), Sandefjord (1845-1952) og Tønsberg (170\93-1970).

Guest Tore H Vigerust

Og det burde være Langesund mot sørsiden.

Guest Tor Breivik

Tollbøker (inn- og utgående) fra de enkelte tollstedene, årlig fram 1837 og senere tre årganger hvert tiår fram til 1870-tallet, finnes i Riksarkivet som del av arkivet fra Revisjonsdepartementet.

Hei til alle, takk for hjelpen. Mvh. M-K.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.