Gå til innhold
Arkivverket

[#18267] Jacob Rasch - 'Rigens schriffuer' - hva er det?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har registrert at Jacob Rasch i 1644 ble utnevnt til 'Rigens schriffuer.' Nå lurer jeg på hva det er for yrke?Finnes det et nettsted der man kan slå opp spørsmål som gjelder yrkesbetegelser som for oss fortoner seg noe eksotiske?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. Norsk Historisk Leksikon var 'Norges rikes skriver' rikskanslerens sekretær. Arbeidsoppgavene var knyttet til den øverste rettspleien. Embedet ble opprettet på begynnelsen av 1600-tallet og ble i 1662 erstattet med justisskriveren. Trolig ble da også oppgavene endret noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Peder Ravn, som ble utnevnt (ved kongebrev) til Norges rikes skriver 1614, var bosatt i Oslo. Jeg er ikke sikker på om han var det første i stillingen, sannsynligvis ikke. Muligens fulgte han med kansleren på dennes reiser, muligens ble han værende permanent i Oslo eller på Akershus - dette er det faktisk mulig å finne ut, hvis en vil bruke tid på det . . . (Rikskansleren Anders Green, død i embedet 1614, var mye hjemme på Sundsby på Tjørn, mens hans etterfølger, Jens Bjelke Bjelke forflyttet seg mest mellom Tøyen, Elingård og Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I årene omkring 1600 og tiårene utover var innehaveren av stillingen som Norges rikes skriver, og kollegiatet omkring denne (på Akershus og i Oslo), det eneste akademiske miljø i Norge som aktivt lærte opp folk i lesing og tolkning av gammelnorske skrifter. Personene fra denne kretsen ble siden rekruttert inn i omtrent samtlige lagmannsdømmer i det sønnafjellske Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for spennende og informative svar. Tores siste (5) bekreftes da også av at Jacob Rasch ble lagmann i Stavanger. Ellers er det visse ting som tyder på at vervet/stillingen som rikets skriver ikke var spesielt fett. Om dere skjønner hva jeg mener.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.