Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Magnus Nikolai Asbjørnsen

[#18308] Fogen elle Fagen, hva betyr det?

Recommended Posts

Under registrasjon av Fødd/døpte kom jeg bort i benevnelsen Fogen eller Fagen som fadder. kan noen fortelle meg hva dette står for? -magnus-

Guest Kenneth Holter

Er dette alt som står?Hvis ikke, kan du gjengi hele teksten i fadderkolonnen?, så blir det lettere å se sammenhengen.Om dette er alt som står i fadderkolonnen, er du helt sikker på at det ikke står 'Ingen'?

Guest Arild Kompelien

Dette ligner mistenkelig mye på Fogden. Han ble ofte nevnt slik istedet for å bli navngitt.

I forbindelse med fadderne så er dette 'siste' mannlige fadder av tre. Og der står: Barnets Fo(a)gen. og der etter kommer 2 pige navn. -magnus-

I kolonnen for faddere som vanlig vis er tre menn og to kvinner. her står det i stedet for tredje mannlige fadder: Barnets Fo(a)gen, så kommer to 'pige navn'. -Magnus-

Guest Kari Thingvold

Kan det være Barnets Fader (far)?

Hei Kari! Ja det kunne det kanskje vært, men det er ikke til å ta feil av, det er en g som står som tredje bokstav. Hadde det ikke vært for den fltte skjønskriften som er i disse protokoller, det er svært skjelden å se slik skrift fra den tiden. Men dette er ett benevnelse som er lite kjendt- Ellers takk til dere alle. -magnus-

Takk til Arild. Ja jeg er mer stemt for ditt forslag, at han kan ha glemt d-en, det må han ha gjort, han virke som en ryddig og pertentlig klokker, med kjærlighet for skjønnskrift. For skriften er klar og veldig godt leselig selv på microkort.-magnus-

Guest Arild Kompelien

Når det står - Barnets Fo/agen -, er det nok ikke Fogden det dreier seg om. Da blir nok Karis forslag - Fader - mer sannsynlig, og feilskrift for dette? Kan siste bokstav være r?

Hei i gjenn. Nei det er det ikke, det er en tydelig n som er skrevet, den er ikke til å misstyde. Får ta meg en tur på Arkivet å høre om der er noen som har hørt noe lignende før. Takk alle sammen. -magnus-

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.