Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Knut Waagaard

[#18318] Johanne Ambjørnsdatter gm Erik Olsson Ingulfsåsen, Skger, Vestfold/Buskerud

Recommended Posts

Guest Knut Waagaard

JOHANNE AMBJØRNSDATTER (1693-1776), BOSATT PÅ INGULFSÅSEN BNR 1Johanne Ambjørnsson var gift med Erik Olsson Ingulfsåsen br nr 1. Erik var bruker av Ingulfsåsen i 1723 og levde til 1739. (Skoger boka s 290)Johanne og Erik hadde barna: Ambjørn senere eier av Ingulfsåsen br nr 4, Mari g. 1746 med Tord Olsson Kjellås i Sande og Sara gm Torkel Mælen. (Skogerboka s 290).Ambjørn Eriksson Ingulfsåsen var gm Elen Andersdatter.Kan noen hjelpe meg å finne opphavet til Johanne Ambjørnsdatter?VhKnut Waagaard

Guest Odd Brede

Hei! På FS finner jeg Johanne Ambjørnsdatter født 1695, Sande i Vestfold. Foreldre: Ambjørn Syveersen Sten og Ingeborg Larsen Kjeldaas. Mvh. Odd Brede

Guest Kåre   Larsen

Ole Jonsrud bruker gården Jonsrud i Sande fra 1593 til ca 1645. Han har to sønner,Rolf som i 1639 får 2rd. 1 ort i bot for leiermål med sin senere hustru, og Ambjørn,som overtar gården etter faren. Ambjørn Olsen bruker gården fra 1645-62 han var gift med Eli Jonsdatter og hadde 7 barn.Sønnen Syver flytter til Strømsø. Ambjørn døde i 1662 og enken tok over gården sammen med sønnen Ole.(sandeboka s. 475) Syver finner jeg igjen på Nordre Steen,(skogerboka s.369)han var født i 1639. Sønnen Ambjørn Syversen har gården Tingelstad i Sande (sandeboka s.484) han var g.m. Ingeborg Larsdatter Repper-Kjeldås og hadde 4 barn. Ole f.1694 på Ekeberg, Johanne f.1695 Kari f.1697 og Lisbet f.1699.Ambjørn døde i 1701 og etterlot en formue på 85 rd. Enken giftet seg senere med mannens fetter Ole Amundsen Skjervik.Mvh. Kåre

Guest Knut Waagaard

Til Odd og KåreTusen takk for nyttige innlegg. Jeg har fått mye å arbeide videre med her. Knut Waagaard

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.