Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Aase R Sæther

[#18342] Forslag til Brynjulf i USA?

Recommended Posts

Guest Aase R Sæther

Der er ein del av dei norske namna som har vore vanskelegare enn andre å ta med seg inn i USA. Er der nokon der ute som har emigrerte slektningar med namnet Brynjulf (eller Brynjel) - og som veit kva dei valde å kalle seg der borte?

Guest Hans Myhre

Må begynne i en annen rekkefølge. Vet du når han reiste? Har du mer opplysninger? Så får en ta eventuelle navn etterpå ellers blir det bare gjetninger på måfå. Dette fordi de 'norske' kirkebøkene derover gir korrekte navn på folk og er de først lokalisert på den måten er det greiere å finne det 'amerikaniserte' navnet i senere folketellinger.

Guest Harald Storaker

Eg tok et søk på Digitalarkivet sine folketellingar av nordmenn i USA. Noen variantar:Brinjel, Brinel, Brenal, Bringal, Bringel, Bringle, Bryngel, Bryngle, Brynil, Brynel, Brynjolf.Dette er blandt dei første emigrantane. Da var nok stavemåten nokså vilkårlig også i Norge.Eg fant nå nylig det norske opphavet til Uhler Tackelson, Menard county, Illinois. Han var Ole Terkelsen fra Øyestad eller Froland, emigrant i 1853. Det kan synes som den Frolandske uttalen av navnet var viktigare enn stavemåten.Et anna artig navn å stave var Tjøstøl, - vrient både på norsk og engelsk. Christobald hadde ein kar skifta til på amerikansk.

Guest Aase R Sæther

Av ulike grunnar ordla eg meg denne gongen akkurat slik eg gjorde, og spørsmålet gjeld framleis, slik det står.

Guest Aase R Sæther

--og takk til Harald, som skreiv samtidig med meg!

Guest Heidi C. Huitfeldt

Gjorde et soundexsøk på Brynjulf på Ancestry.com som gav tre eksakte treff, dvs BRYNJULF (to av dem født i Norge i 1860 årene, en født US 1882.)Hvis du ser litt ned på siden i denne Lenke)+on+home+page+-+cookied+users&gsfn=brynjulf vil du finne et innlegg der en amerikaner med etternavn BRYNOLF leter etter opphavet til navnet.Heidi

Guest Hans Myhre

OK Aase, skal ikke legge meg opp dette.Men, jeg har Brynjulf Pedersen og Tjøstul, Tjøstulf, Tjøstulsen, Styrk Sachariasen i Little Iowa, så navnene ble også skrevet slik de var.

Guest Laila N. Christiansen

Soundex-søk på Ancestry gjelder dessverre kun på etternavn... Laila

Guest Magne Førre

Hvis du går inn på http://www.bridgecanada.com/family/stolee/ finner du et par eksempler på hvordan etterkommere etter Jacob Johannes Mikkelsen Støle og Knudianna Brynjulfsdatter Røvær skrev navnene sine i USA; hhv. Brynhjolf og Brynjulf.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.