Gå til innhold
Arkivverket

[#18469] Kirkebok for Stjørdal 1744/45 s 16(gifte)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå trenger jeg virkelig hjelp her. Jeg mener at på side 16 for viede i kirkeboka for Stjørdal 1740 står det at Jon Jonsen Overvigen ble trolvet med Guru Pedersdatter i 1744, mens både bygdeboka for Hegra og Digitalarkivet mener at det står at Jon Jonsen ble gift med Anne Pedersdatter. Det står også nevnt i kirkeboka at de var beslektet i 3. ledd. Dette er ganske viktig for meg for hvis det står Anne kan jeg se bort fra at dette er mine aner, mens hvis det står Guru så er dette sannsynligvis mine aner gjennom sønnen Peder døpt 1749. Ved FT-1801 så bor Guru Pedersdatter på 75 år sammen med Peder og hans kone Gidsken Eriksdatt i Hilgjerdet i Skatval. Dette er den eneste Guru Pedersdatter som ble gift i Stjørdal 1740-52, men hvis det står Anne så faller altså alt i grus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser nok dårlig ut dette. Enkemann Joen Joensen Overvigdnes ble forlovet 15/11 1744 Hegre med besovet ANE Pedersdatter som var ham i 3.ledd beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Er FT-1801 eneste kilde for at Peders mor heter Guru? I så fall kan det være feil i folketellingen (original eller avskrift).Ser at familysearch opererer med en Peder Jonsen, f. ca. 1749 i Hegra, foreldre Jon Jonsen Vigdnes og Anne Pedersd. Spklen(!). Dette er imidlertid kun et bidrag fra et LDS-medlem, og bør ikke tillegges noen som helst vekt før det er kontrollert mot kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gir opp. Det er vel bare å levere inn mikrofilmene siden det jeg tolker bare blir feil. Folketellingen 1801 er eneste kilde angående Guru Pedersdatter, og Peder Johnsen Hilgjerdet og Gidsken Eriksdatter Torp er mine aner. Takk for at dere ville hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor har du det fra at Guru er moren til Peder, og at han er dpt. 1749? Om du hadde funnet dåpen ville farens navn stått, men sannsynligvis ikke morens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står vel ikke direkte i folketellingen 1801, men Guru Pedersdatter bor sammen med Peder med familie i Hilgjerdet. Jeg fant en Peder Johnsen som døpt i kirkeboka på mikrofilm i går, som var døpt 24.9.trinit. 1749. Han var sønn av Joen Joensen Overvigen. Det passet jo også veldig med opplysningene ved folketellingen 1801, hvor han er oppgitt å være 52 år. Han var forøvrig 66 år da han døde i 1813, mens bygdeboka for Stjørdal oppgir at han ble født i 1757. Ingen Peder Jonsen er født i 1757 i Stjørdal iallefall. Det er flere Peder Jonsen som er født i perioden 1746-1760 i Stjørdal, men jeg har strøket en god del av dem etterhvert fordi de var gift med feil koner, døde som små osv. Hvis min Peder skal være født i Stjørdal, så er det ikke så mange igjen å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare si at jeg også har prøvd å tolke kirkeboka når Peder Jonsen og Gidsken Eriksdatter giftet seg i 1788 og når sønnen Jon ble døpt 28.09 1788. Da oppholdt Peder ved sønnens dåp i Trondheim, og var reservedragon der ser det ut til. Det er ellers oppgitt at han bodde i Husby. Det ser ut som om han var ungkalr og lagmann. Har bedt om hjelp til både å tyde dette tidligere, men ikke fått noe hjelp. Peder Jonsen er jo tatt opp som eget tema tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gir meg ikke helt med dette her, og nå har jeg lyst til at noen kanskje kunne sjekke familien i Hilgjerdet i 1801 med Peder Jonsen og Gidksen Eriksdatter Torp i originalen hvis det er mulig. Kanskje står det noe annet til fornavn enn Guru der på hun som er 75 år. Det er jo ikke unaturlig at dette kan være min ane Peders mor, og etternavnet Pedersdatter antyder jo også at min Peder kan være oppkalt etter sin morfar. Det er jo naturlig at en gammel mor bodde sammen med sin familie. Hvis noen vil sjekke origalen for FT-1801 på mine her, så skal jeg love å ikke mase mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for linken.Jeg har tidligere sett eksempler på at det ikke alltid står husbondens moder i liknende tilfeller. Jeg har bestemt meg for å bestille skifter på mikrofilm nr. HF-1876 for Stjørdal 1800-1812, for å prøve å se om det er skifte etter henne og noen av anene i Stjørdal ellers. Hun er jo 75 år ved FT-1801,og det er vel lite sannsynlig at hun levde så veldig lenge etter 1801.Så får jeg håpe at skifteboka ikke er altfor vanskelig å lese. jeg har ikke større ambisjoner enn å finne eventuelle arvinger. Vi kan heller ikke se bort fra at hun kan være mor til Gidsken Eriksdatter Torp. Ellers tusen takk for all hjelp som jeg har fått i dette temaet. Hvis Guru er Peders mor her, så har hun et oldebarn som kanskje er oppkalt etter seg som heter Gurina(datterdatter av Peder og Gidksen og min ane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Med å gå inn på linken for FT-1801 ser jeg jo noe jeg burde ha tenkt på før. Der er en Mali Eriksdatter som kan være søster av Gidsken Eriksdatter. Når jeg ser i bygdeboka så ser jeg at hun ble døpt 02.5.1744. Jeg har jo kirkeboka enda på mikrofilm for det tidsrommet, og dette kan bli et viktig spor videre. Hun ble gift med Nils Andersen Skårråen 09.10.1794 ser jeg, men det får jeg ikke sjekket siden de mikrofilmene jeg har går bare til 1774. Ifølge bygdeboka skal hun være fra Lille-Lånke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.