Gå til innhold
Arkivverket

[#18476] Mari Henrichsdatter, Saltnes/Hillestvedt, Lindås f. ca.1737


Gjest Alf Thynes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thynes

Enke Mari Henrichsdatter, Hillestvedt ble gift med Ole Rasmussen, Lille Sleire den 29.10 1778. Jeg tror at dette er samme dame som giftet seg med Iver Olsen 13.07 1766. Da var Mari titulert som P.(ige), og er angitt å komme fra gården Saltnes. Der stopper mine spor. Er det noen som vet noe om hvem foreldrene til Mari var? mvh Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Et lite råd, om du ikke allerede har benyttet det. Gard og Ættehistoria fra Alenfit, av Nils Hjelmtveit kan kansje løse problemet. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Det er tvilsamt om Alenfit-boka vil vera til noko hjelp, då Saltnes og Hellestveit er gardar som ligg i nordre luten av Lindås. Dette området har ikkje fått si bygdebok enno, men den er under arbeid. Eg har sett etter i Masfjordboki (Lars Nordland) på Lille Sleire, men heller ikkje der er det meir opplysningar enn det du alt veit. Dvs. forfedrane til ektemannen kan ein følgja nokre ledd attende. mvh Norvald Halland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er skifte etter Iver Olsen Hellestveit ca. 1722-1778 (Nhl. skifteprot. 1776-1779). Kanskje ved gjennomgang av skifte i regi av formyndere til barna og laugverge for enken kan gi deg svaret på opphavet til Mari Henriksdtr.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skifte 30 mai 1778 etter Iver Olsen Hellestveit. Arvinger var enken Mari Hendrichsdtr. med laugverge Michel Larsen Hope, sønnen Ole Iversen 11 år med formynder Michel Hope, datteren Magdeli 8 år med formynder Christian Knudsen Hope, datteren Rangele 5 år med formynder Jens Detlefsen Monstad og datteren Kari 2 år med formynder Østen Erichsen Rosnes.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei, og takk for utfyllende opplysninger. Jeg har sett raskt på noen av de kildene jeg har tilgjengelig på nettet, men har ikke umiddelbart klart å finne noen klar forbindelse mellom de nevnte personer og Mari, dessverre. Jeg skal studere dette litt nærmere. Takk igjen. mvh. Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.