Gå til innhold
Arkivverket

[#18498] Når døde Hans Krohn Krøepelien.


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Hei,Er det mulighet for å finne ut når han døde eller når det er skiftet etter han,(finner han ikke i databasen).Fikk borgerbrev 17.mars 1814 som Kjøbmand og Detailhandler (Iflg. Bergens Borgerbok)Hans Krohn Krøpelien/Krøepelien f. 4/10 1791 gift 25/4 1815 med Anna Lexau (hun død som enke 12/8 1872), sønn av Johan Krøpelien og Alida Catharina Krohn. Barn: Johan f. 28/7 1816 Datter Catarine Lexau Krøpelien f.2/9 1818 (Hun var rentenist og principalinde i Ft.1875. Hans Krohn f. 8/7 1821 død 1.mai 1822.Heretter finner jeg ikke flere hendelser på han.På forhånd takkMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra samme slektsbok kan vi supplere med følgende: 'Hans hustru androg magistraten i 1831 om ophævelse av sit ægteskab med sin mand kjøbmand Hans Krohn Krøepelien. Hun anførte bl.a. at han har mishandlet og undsagt hende på livet. Efter 8 års fravær er han hjemkommet i sådan sindstilstand, at han er utilregnelig og svækket på legeme og sjæl. Magistraten anbefalte hendes andragende.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Tusen mange takk, det passer jo så meget godt med at det kan være han som var i England 1823, og skulle bringe Jørgen Jørgensens manuskripter til hans bror i København, men de kom ant. på avveje ;-).Iflg. denne melding jeg lige har mottatt :Endvidere fandt jeg ud af at et andet sæt af JJ's Lady Nelson Phamplets eller journaler også har været omkring Gøteborg før de forsvandt i London --og et sæt kom til Canada til tidligere guvenør Athur --og der venter vi også på overblik over materialet deroppe !! ;-))) Så det går fra øst til vest og tilbage igen.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.