Gå til innhold
Arkivverket

[#18510] Jelkalender


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Nok et artig og fint bidrag i julekalenderen. Det er like spennende å åpne hver dag. Ser at sidene for vårt område, Lofoten og Vesterålen, mangler, side 56 og 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Takk for meldingen! Vi skal få på plass de to sidene som mangler, men i dag er vi litt tynt bemannet, så det blir nok ikke før i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Digitalarkivets julekalender er virkelig flott! Man blir nesten som barn igjen - gleder seg til å åpne hver dag!Det må ligge svært mye arbeid bak dette. Mine beste julehilsener til alle som har vært med på dette fremragende prosjektet!Elin Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Alt er som det skal vera. Lukene er opne og ein kjem fram til innhaldet. Om du skal få hjelp med problemet på din maskin må du vera litt meir spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Takk for at dere legger ut alle disse gamle skriftene. Det er en god påminnelse om at Digitalarkivet inneholder så meget mer enn bare folketellingene. Det var morsomt å se min apotekeroldefar, Lindgaaard, omtalt i et hefte som var trykket hos min manns tippoldefar.Men hva skjer med disse digitaliserte skriftene etter julaften? Blir de tilgjengelige et sted i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er laget en ny programvare for effektiv utlegging av digitaliserte bilder. Vi ser for oss at dette systemet kan brukes den dagen vi får tusenvis av digitaliserte kirkebøker for utlegging. Og vi kan invitere alle som sitter med en skanner og gamle trykksaker om å levere disse i digitalisert form for utlegging. Som man har kunnet se hos oss lenge, har vi hatt noe som er kalt Digitalbokhylla. Der har vi sett for oss at vi skal legge på plass alle trykte bøker som vi får for utlegging. Svaret er altså at materialet vil bli liggende tilgjengelig hos oss, og at det vil øke i omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Og for de som ønsker mer allerede nå, bør besøke Projekt Runeberg:http://www.lysator.liu.se/runeberg/katalog.htmlDette er en svenskdrevet side, og den inneholder mye relevant stoff for slektsforskere, bl. a.:Dansk biografisk Lexikon, tillige omfattende Norge for Tidsrummet 1537-1814Personhistorisk tidskrift, utgifven af Svenska AutografsällskapetSvenskt biografiskt handlexikonI tillegg til innskannede bilder, gjengis den OCR-tolkede teksten med mulighet for alle å korrekturlese. Kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg er, som alle andre, positivt overrasket og imponert over kvaliteten på julekalenderen! Men hvor lang tid tar det å lage den digitaliserte boka? Yngve, du oppfordrer alle med scanner å scanne ivei, og det støtter jeg fullt ut! For jeg regner med at mange sitter med noe som kan vøre spennende å ta del av! Men... er det et minstekrav til scanneren, for best scanning? Har dere satt en nedre grense på pixler osv? Fordi det er en diverse kvalitet på scannere også.. ;)Uansett.. Så er det utrolig bra tilbud, og jeg kan ikke annet enn å be alle som sitter på noe spenstig materiale å scanne ivei!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det greieste er nok at de som har materiale de ønsker å skanne og legge ut hos oss tar kontakt med oss før en starter skanneprosjektet (e-post: digitalarkivet@uib.no). Den nødvendige kvaliteten på skanningen og bildene vil avhenge av originalen.Det er også fint for oss å vite hva vi har i vente fra dere. Så en liten e-post hvor dere forteller hva dere skal gå i gang med setter vi stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Litt om tid: Kor lang tid det tek å skanna er først og fremst avhengig av skanner. For oss å leggja ut når me har fått bilete tek svært lite tid; me snakkar meir om minuttar enn timar. Men då kjem boka ut med ei svært kort innhaldsliste. Men har me programvare der du sjølv kan byggja opp innhaldslista. Kor lang tid det tek er avhengig sjølvsagt av storleiken på boka, men også kor findelt lista skal vera. Men på ei kveldsstund skulle ein koma lang.Det går også an å byggja opp eit register til boka. Er det ei bok som innhald namn påmange personar kan en t.d. laga namneregister. Til boka over urmakarar kunne ein laga eit register som gjerde det mogeleg å gå rett inn på sida til den einskilde urmakaren: men då snakkar me om ein god del fleire timar. Men det er for det første svært lett og for det andre overkommeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.