Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Bengt E. Vesthagen

[#18533] Bondesønner fra Hedmarken som skipsredere i Arendal

Recommended Posts

Guest Bengt E. Vesthagen

Thor (f. 1797) og Ole Thommesen (f. 1810), sønner av bonde og kvartermester Thommes Thorsen og Ales Christophersdatter fra Stange på Hedmark reiste til Arendal og startet ett skipsrederi. Jeg sakser fra Stange bygdebok: 'Thor og Ole ble store skipsredere i Arendal. Ole var ugift, men Thors slekt driver fremdeles forretningen'. Boka er fra slutten av 1940-tallet.Hva er navnet på rederiet? Eksisterer rederiet fremdeles? Er det nedskrevet noen historier om dette rederiet?Alle opplysninger er av interesse.MVH Bengt

Guest Bjørn Davidsen

Svaret er ja på dei to siste spørsmål. I dag er det Nils og Thor Thommesen som rår over kvar sin del, kan hende òg noko i fellesskap. Thommesen-gården ved Pollen i Arendal er framleis i slektas eige (trur det er Nils som driv den), medan Thor driv Rygene, Smith & Thommesen (tremassefabrikk på Rygene i gamle Øyestad).Nils Thommesen er svært aktiv i Arendal historielag (eller kva det no heiter), og det er skrive i alle høve ei bok om Rygene, Smith & Thommesen kor mellom anna Hedmarksopphavet er nemnd. Den boka har eg heime i Arendal, men ikkje her eg sit no. Den kan du låne inn til ditt lokale bibliotek. Om du ynskjer å vite meir enn det om denne slekta, kan du jo ringje eller skrive til Nils Thommesen (skipsmekler, trur eg han skriv seg for, i Arendal).

Guest Bengt E. Vesthagen

Ja dette var et meget raskt og fyldig svar. Hjertelig takk.MVH Bengt

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.