Gå til innhold
Arkivverket

[#18555] Heggestad og Ytre Skarstein - Oppslag i bygdebok for Nordfjord?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Min forfar Morten Rasmussen Ytre Skarstein Heggestad (skifte 14.7.1708) var gift med Sigri Bottolfsdatter. Forteller bygdeboken hvem som var Mortens og Sigris foreldre?Sønnen deres Bottolf Mortensen Heggestad var gift med Methe Johansdatter (oppl. fra skifte 1760). Er det kjent hvilken gard hun var fra og hvem som var hennes foreldre?Noen som har tid til å sjekke bygdeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg finner Morten Rasmussen på Heggestad i Jakob Aalands bygdebok for Innvik, bind 2 s 186. Morten er gift med Sigrid Botolvsd. Det står ikke hvor hun kom fra. MEN det det kan virke som om Mortens far, Rasmus Larsson (StoreSunde)overtok bruket etter Botolv Jensson (Heggestad). Denne Bottolv var gift med Bergitte. Dette kan jo være samme slekta som din Sigrid? -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Rasmus Larsson - han kom vel rimeligvis fra Sunde i Olden sokn? Det fins jo gardene Storesunde & Mindresunde i Nedstryn og Sunde (oppfattes som Store Sunde?) & Mindresunde i Olden.'Rasmus Larsøn' er opsidder på Heggestad i 1664 (40 år gammel). Jeg lurer på om han er identisk med 'Rasmus Lases., Børn' på Sunde i Olden (sønn av 'Lase Ollsen' og - sannsynligvis - 'Guri hans quinde'(Koppskatten for Nordfjord 1645). Er det riktig at Lasse er kjælenavn for Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.