Gå til innhold
Arkivverket

[#18561] Olav Ökern f. c 1911 OL 1952


Gjest Janne Högdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Vid vinterolympiaden i Oslo 1952 blev Olav Ökern 4. man på 50-kilometern efter en fenomenal slutspurt de sista 8 km. Då hade segraren Hakulinen 33.43, Olav Ökern 34.25, tvåan Kolehmainen 35.21, trean Estenstad 36.28. Han slog Mora Nisse Karlsson med 25 sekunder de 8 km och totalt med 45 sekunder. Olav hade suttit i koncentrationsläger under kriget. Varifrån i Norge var han? Har han ättlingar? Varför tog tyskarna honom? Hälsningar Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

betegner 'sendt til'. 'Tyskland' er en fellesbetegnelse for opphold i Tyskland i forskjellige leirer, tukthus og fengsler. Når det gjelder arrestasjonsårsaken 'Melkestreik' har jeg sett den forekomme på mange andre, også noen jeg selv har interesse av, men jeg har ikke funnet ut av hva som menes. Kanskje noen andre kan bistå her?Jeg er klar over at man ikke skal skrive om nålevende person her i forumet, men jeg er også klar over at man får lov til å sitere fra bøker.Dersom det skulle være slik at OØ fortsatt er i live, ville det kanskje være naturlig om de som eventuelt kunne hjelpe deg videre tok direkte kontakt med deg og ikke la ut svarene her?Lykke til!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Deler av innlegget ser ut til å ha forsvunnet, så her forsøker jeg igjen. Det er vel pilen som lager bråk, så nå skriver jeg den med bokstaver i stedet.Hei Janne!Jeg vil tro det er samme mann som finnes omtalt i boken 'Norsk Fangeleksikon. Grinifangene' fra 1946. Redaktør var Børre R. Giertsen. På side 24 står å lese:'637. Økern, Olav, skiarbeider, Oslo, f. 3-6-11. Arr. 10-9-41 [Pil] Møllergt. 19 10-9-41 - 11-9-41 [Pil] Grini 11-9-41 - 8-10-41 [Pil] Akershus 8-10-41 - 16-10-41 [Pil] Tyskland [Pil] Tilbake 1-1-44. Unntagelsestilstand. Melkestreik. Dom: 12 års tukthus.'Så var det hva alle forkortelsene og begrepene betyr da. * foran navnet betegner at fangen er gift. Det har OØ ikke. Pilen betegner 'sendt til'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Marius! Svar på ditt inlegg (2). Ja, jag räknar med det. Om han har ättlingar vill jag bara ha svaret ja eller nej. Svar på inlegg (3) Tack! De ska bli spännande att höra mera om Olav, hans namn sitter kvar i mitt minne sedan 1952! Jag hörde referatet på radion! Hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det stemmer at han døde 11. april 2000. Han ble tatt av tyskerne under melkestreiken, fordi han var tillitsmann ved en skifabrikk. Vet ikke om det var en 'god' grunn, men...... Har mer info om dette som jeg kan sende deg om du oppgir mail-adr. Jeg er datteren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Heidi! Vad tråkigt att Olav har avlidit, jag kan inte få hans namn ur huvudet och har tänkt mycket på honom genom åren. Jag tycker att han gjorde en stor prestation under OL, men vet tyvärr inget mera om honom. Det är en sådan man som jag har velat prata med, men man är alltid för sen. Jag vill gärna ha info om honom!janne.jamt@telia.comMed vänliga hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.