Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Ole Heggelund

[#18572] Johannes Johansen Uhren og Kari Nielsdtr Stein fra Hafslo

Recommended Posts

Guest Ole Heggelund

Den 27.06.1820 gifter Johannes Johansen Uhren seg med pige Kari Nielsdtr Stein. Som far til Johannes er oppgitt 'Johans' og som far til Kari er oppgitt 'Niels'. Etter hva jeg kan se får de en uekte sønn (Johannes) den 16.01.1820 som dør allerede 24.02.1820. De får en sønn til den 17.06.1823 som også blir døpt Johannes. Etter hva jeg kan se dør Kari på Elvethun allerede 06.08.1839 - bare 37 år gammel. Johannes dør vel på Solvi den 20.08.1897(?). Håper noen kan bekrefte mine antakelser/opplysninger. Jeg er også interessert i anene til Johannes og Kari. På forhånd takk for all hjelp.

Guest Ole Heggelund

En liten presisering: Det er sønnen Johannes f. 1823 som dør i 1897.

Guest Nina Therese Brennesvik

Har du noen fødselsdato på den første Johannes? Det kunne hjelpe...

Guest Ole Heggelund

Nei, det er dette som er litt av problemet.

Guest Berit Knudsen

Lyster 1801 LenkeJeg har ofte sett at Johannesen og Johansen ble brukt om hverandre.

Guest Berit Knudsen

Og dette er den eneste Kari N. i passende alder i Hafsloe i 1801 Lenke

Guest Ole Heggelund

Dette er også den eneste Kari jeg har funnet. Johannes ser med andre ord ut til å være fra Luster og ikke Hafslo som jeg trodde. Noen som vet hvor garden 'Høyum og Uhren' ligger i Luster? Takk til deg Berit, og en riktig god jul.

Guest Nina Therese Brennesvik

Jeg mener Berit viser til riktig Kari. Foreldrene, Niels Nielsen Stein og kona Anna Nielsdatter, er begge døde i 1794 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAFSDOD&variabel=0&postnr=1339&fulle=true&spraak=n>Lenke , og Kari er derfor blitt satt bort.Johannes Johannessen Uhren kan være fra Hafslo. Det finnes to plasser med navnet Uren på Hafslo, en i Hafslo sokn og en i Solvorn sokn. Disse stedene finner vi navngitt i ft 1865, men ikke i ft 1801. Noe som i alle fall er rimelig sikkert, er at Johannes og Kari etter at de giftet seg oppholdt seg på gården Moene. Johannes nr 2 har nemlig oppgitt Johannes Johannessen MOENE som far. Samme Johannes Moene og hustru Kari fikk ytterligere tre barn:Luchris LenkeNiels LenkeAnders

Guest Ole Heggelund

Takk Nina. Dette begynner å bli svært så spennende. En riktig god jul til deg også.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.