Gå til innhold
Arkivverket

[#18588] Simen Svendsen f. 1798 (Hurum, Mølen, Horten). Levde han i 1865?


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Simen (Simon) Svendsen ble trolig født på Krokstad i Eiker 24. mars 1798. Han giftet seg i Hurum 8. juni 1826 med Ingeborg Kirstine Olsdatter (1800-1849).I perioden 1825 til rundt 1840 bodde de i Hurum der han var arbeidsmann, og fikk barn født i Strømmen (Svelvik) i 1825, 1829 og 1833. Sønnen Olaus ble født i 1836 da familien bodde på husmannsplassen Mølen under Tronstad. Mølen er en øy som ligger for seg selv mellom Hurum-landet og Horten. Rundt 1841 flyttet de til Horten-området. Simen var da skipstømmermann. I 1841 bodde de på Baggerød-eie i Borre, i 1847 på søndre Horten og i 1849 på stedet Granlien.Jeg har ikke sikre opplysninger om Simen Svendsen etter konas død 30. desember 1849. Ved folketellingen for 1865 finnes barna i Sande, Tønsberg og Horten. Jeg kan ikke finne Simen i 1865 og jeg har heller ikke funnet hans dødsfall i kirkebøkene.Sønnen Olaus Simensen (1836-1866) var sjømann og bodde hos søsteren i Horten i 1865. Han forliste i desember 1866. Ifølge dødslistene til sorenskriveren i Mellom Jarlsberg var arvingene faren, Simon Mølen, og myndige søsken. Dødsfallet ble meldt 27. februar. Denne dødsmeldingen må oppfattes som at faren Simon Mølen (Simen Svendsen) var i live. Tilnavnet Mølen kan indikere at han flyttet tilbake til øya Mølen.Hvor ble det av Simen Svendsen, og er det sannsynlig at han var i live selv om jeg ikke har funnet ham i folketellingen for 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.