Gå til innhold
Arkivverket

[#18673] Lars Eriksson Edstrøm, død 1884 på Horstad i Bindal, Nordland.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Er det noen som vet noe om denne mannen? Han ble født ca 1843 i Kall i Jämtland i Sverige(i mine papirer står det Kaln, men det er ikke noe sted i Sverige med det navnet).Han var skomaker av yrke og fikk en sønn i 1876 med Anne Gurine Mathiasdatter,Terråk-elv fra Bindal.Hun giftet seg siden med en annen i ca 1878.Lars står oppført som 43år gammel,over døde i Bindal i 1884. Det skulle være noe slekt av Lars i Åbygda i Bindal. Han står notert på folketelling for Bindal i 1875 på gården Stranda i Bindal. Er det noen som vet noe, så kontakt meg.Hilsen Ørjan. God jul og godt nyttår til alle på debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Ser av folketellingen at Lars er skilt fra Bord og Seng. Var det fra norsk kvinne eller kunne det være fra en svensk kvinne ?morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Han var ikke gift med en norsk kvinne, så han kan ha vært gift i Sverige. Min mormor sa alltid at Lars var gift og hadde barn i Sverige. Men om dette stemmer har jeg ikke funnet ut. Gurrina som er nevnt her er den samme som Anne Gurine Mathiasdatter. Min oldefar ble resultatet av dette møtet mellom Lars og Gurina. Jeg har heller ikke funnet ut hva Lars døde av. Det står at han var 43år da han døde, da var han født i 1841. Jeg har sjekket i Sverige, men finner ingen som heter Lars Erik Eriksson Edstrøm. Hvor kan han ha fått Edstrøm-navnet fra? Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Der var inte ovanligt i Sverige att man skaffade sig ett namn till fadersnamnet. Soldater och ryttare fick alltid byta efternamn, ibland flera gånger. De fick eller tog sig oftast enstaviga (Ferm, Blix, Smed) eller tvåstaviga efternamn (Hurtig, Högdin, Munter).Folk i gruvorna i Kall tog sig ofta ett tillman, gruvkassören kunde annars inte sära på arbetsfolket i räkenskaperna, det var för många som hade samma namn.Så, din Edström kan ha tagit sig namnet av något av de nämnda skälen. Det finns dessutom säkert flera Edström som inte är släkt med varandra. I mina anor finns 2 Högdin, båda jägare, men dom är inte alls släkt. En tredje Högdin, för övrigt en norrman, tog sig det efternamnet när han efterträdde min farmors far som soldat på roten! Men, släkt är vi inte!Så, sammanfattningsvis: Det enda du kan vara säker på är, att Lars var son till Erik!Mvh/Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Lars Erik kom til norge på 1860-70 tallet en gang, og jeg lurer på hvor slike utflyttningslister på utflyttede fra Kall/Jämtland finnes? Han var jo skomaker av yrke som han sikkert også var i Sverige. På lister for Bindal står han ikke oppført som innflytter, noe som jeg syns er underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Ørjan. Ser du har brakt Edstrøm navnet på bane. Se i det blå heftet over Sømnaslekter - side 8 (1:20). Der har du en Edstrøm uten at jeg kan si at den har noe med 'din' å gjøre.MvhTor Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Men, om Lars Erik inte är inflyttad i Bindal så har han ju knappast tagit ut attest för att flytta från Kall heller! Annars finns kyrkböckerna och därmed också flyttningslängderna på Landsarkivet i Östersund!landsarkivet@landsarkivet-ostersund.ra.seMvh/Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.