Gå til innhold
Arkivverket

[#18754] Ytre Holmedal - Sogn og fjordane


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

I folketellingen 1865 for Ytre Holmedal står Endre Johns 63 år og Nikolaia Hansd 56 år oppført med 6 barn. Mitt problem er at jeg finner ikke ytterligere opplysninger på dem. Har oppdaget også at de bruker forskjellige måter å skrive navnet sitt på. Kan noen hjelpe med opplysninger på vielse på dem. Og foreldrenes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje toppetasjen har tatt natta uten jeg er klar over det.En Nicolia Hansdtr. ble døpt 19.09.1810 på gården Øen i Ytre Holmedal.Faren var Hans Øen.Du finner dette under Fylkesarkeivet Sogn og Fjordanes database over døpte.I folketellingen for 1801 på Øen finner du ekteparet Hans Olesen 33 år og Juliana Rebecha Tuxen 33 år.Kanskje det er foreldrene til Nicolia. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen i 1830 står brudgommen som sønn av John Danielsen Vagstad, og bruden som 19 år gammel, og datter av gardmand Hans Olsen Øen. Ifølge bydeboken overtok Endre Jonsen Vagstad og Nikolaja Hansdatter Øen bruk 1 på Øen etter de barnløse Henrik Johan Fürstenberg og Gjertrud Jakobia Tuchsen, fordi 'Nikolaja var dotterdotter til sokneprest Tuchsen', og altså søsterdatter til Gjertrud Jacobia Tuchsen.Hans Olsen Ytre Hovland, født 1768, giftet seg i 1795 med Juliane Rebekka Tuchsen, født 1768, datter av sokneprest Johan Fredrich Tuchsen.De hadde bruk 5 på Øen. Juliane Rebekka døde i 1811, Hans Olsen i 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Jeg har prøvd å finne mer opplysninger på sogneprest Tucksen uten hel. Kan noen hjelpe? Jeg er interessert etter opplysninger på fødsel og foreldre. Men hvor kommer navnet Tucksen fra?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hvis du søker på Tuxen/Tuchsen i brukerforumet, vil du treffe påmange spørsmål og svar om disse familiene.Sokneprest Johan Frederik Tuchsen var født i Bergen 3. juni 1723 som sønn av Johan Frederik Tuchsen fra Lübeck (borgerskap 23. mai 1730) og Barbara Hansdatter Schnell. Sokneprest Tuchsen døde 16. februar 1776. Han var først gift med Anne Lampe (1728-1757), datter av Jakob Johansen Lampeog Anne Karine Eriksdatter Leganger, og deretter var han gift med Anna Nicolaja Hjort, datter av sokneprest Hans Jakob Hjort (1690-1758) i Ørskog og Gjertrud Reimers (datter av Bastian Reimers og Catharina Jørgensdatter Thormøhlen).Juliane Rebekka Tuchsen var født i 1768, og yngste datter av andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan legge til at Johan Frederik Tuchsen giftet seg andre gang i Ørskog (Møre og Romsdal) 15.06.1758 med nevnte Anna Nicolaja Hiort.Han ble forøvrig døpt i Korskirken i Bergen 14.10.1723.En Johan Frideric Tuchsen giftet seg i Domkirken i Bergen 18.01.1719.Det står ikke navn på bruden (her i Digitalarkivet under gifte i Bergen), men det er vel nærliggende å tro at bruden var Barbara Hansdtr. Schnell. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Haraldsen

Ønsker opplysninger om Nils Jensen Birkeland, født Hyllestad Sogn og Fjordane 5. sept 1844 eller 1847. Var gift og bodde i Fagerdalen på Askøy. I 1890 fikk han et barn utenfor ekteskap, Nille Kristine som er min bestemor. Ønsker opplysninger om Nils og hans slekt. Kan noen hjelpe ?MVH Kari Haraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.