Gå til innhold
Arkivverket

[#18768] Lote, Ytre-Eide og ein mann ved namn Bratt


Gjest Arne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

E.Hougens linje er som Per Nermo skriver i (28) (Bind II, side 163-167). (Det gikk litt fort for meg tidligere i dag). Og iflg (24) kan det altså ikke dokumenteres at Peter Gudleikson d.e (ca. 1330-ca. 1386) var sønn av Gudleik Eindidson og NN Bårdsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I innlegg 15 viste jeg til den sikreste og beste artikkelen som er skrevet om ridderen Peter Gudleiksson på Eide og hans ætt (NST XXIII, 1971, Asgaut Steinnes). Jeg kan ikke se at Steinnes har noen sønn ved navn Eindride Petersson. De som har ment at Eindride Petersson var herr Peter Gudleiksson på Eides sønn, har sikkert bare gjettet i løse luften. Men ingen med innsikt i middelalderen har ment noe slikt etter at Steinnes' artikkel kom på trykk i 1971.Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å hevde at Eindride Petersson (som jeg kun har funnet i en kilde 1319, riktignok ikke hvilken som helst kilde), var far til sysselmannen Gudleik Petersson i Gudbrandsdalen. (Eindride Peterssons landsdelstilhørighet er ukjent.)Nok en gang, Trond: jeg kjenner ingen kilder som opplyser om Peter Gudleiksson d.e.s far. Er det andre som kjenner noen slik kilde, håper jeg de melder ifra fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Tore,Det skal litt mer enn ei grein mindre på slektstreet for at jeg skal synke ned i dyp depresjon... Ellers går jeg ut fra at du mener at det er sysselmannen Gudleik Eindridson som ikke er sønn av Einride Peterson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Tore, du skriver i innlegg (29) sitat: 'Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å hevde at Eindride Petersson (som jeg kun har funnet i en kilde 1319, riktignok ikke hvilken som helst kilde), var far til sysselmannen Gudleik Petersson i Gudbrandsdalen.' En påstått sønn av Einride, enten han er reell eller fiktiv, må nødvendigvis være en Einridson, ikke en Peterson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg skjønner forvirringen - min skyld. I sitatet ovenfor skulle det ha stått ''var far til sysselmannen Gudleik Eindridesson''.Det er verken bevist at Eindride Petersson var Peter Gudleiksson på Eides sønn, eller at Eindride Petersson var Gudleik Eindridessons far, eller at Gudleik Eindridesson var Peter Gudleiksson d.e.s far. Slektsrekka har altså tre brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Leiv Magne Apelseth

Ang. ein mann ved namn (b)Bratt.Det at Olav Ellingsson på lagtinget i 1578 gjer greie for ein 1/2 laup i Ytre-Eide 'en half løbs leiie som hand mente sig vere tilkomen efther ein med naffn Bratt', trong nok ikkje bety at Brattætta har eigd jordegods i Nordfjord. Som Tor Kvien er inne på i innlegg nr 11, dukkar det opp ein Hallstein bratt i Olden ca 1340 i samband med ei oppgåve kring jordeverdiforringelsar og øydejord i Olden skipreide. Denne Hallstein (b)Bratt kan vera den same som Hallstein Berdorsson som gav til kyrkja på Kyrkje-Eide 2 mmb i Stauri og som presten skal ta landskyld av. Og til lys for korset på Kyrkje-Eide gav han 1 mmb av Tennen. Lenke . Dette er nabogardar til den store Eidegarden i Stryn. Det kan kanskje vera etter denne mann ved namn bratt som Olav Ellingsson 'mente sig vere tilkomen' ein halv laup i Ytre-Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.