Gjest Nina Krøger Skrevet Desember 30, 2003 Del Skrevet Desember 30, 2003 Hvor skal du leite for å finne et gammelt gravsted? Jeg har sett på en del kirkegårder at høytstående personer eller lignende, graver som er flere år gamle, ligger fortsatt. Vet noen det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell-Erik Andal Skrevet Desember 30, 2003 Del Skrevet Desember 30, 2003 Hva leter du etter, og hvor? De aller fleste graver blir fjernet etter 20 år. Men kirkevergen har gamle kart hvor gravene lå.Kjell-Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Desember 30, 2003 Del Skrevet Desember 30, 2003 I landet er det fortsatt bevart gravsteder fra steinalderen og bronsealderen, hvis det er de eldste gravstedene som mulig som du spør om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Krøger Skrevet Desember 30, 2003 Del Skrevet Desember 30, 2003 Det jeg lurte på var om gravstedet til sogneprest Tuchsen fortsatt eksisterer. Han døde 16/2-1776. Han ble begravet i Bergen fra Korskirken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Knut Fjogstad Skrevet Desember 31, 2003 Del Skrevet Desember 31, 2003 Følgende tema tilføyes til mulig anvendelse:LenkeMvh Knut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Desember 31, 2003 Del Skrevet Desember 31, 2003 Åja, så et helt og allment spørsmål reduseres til å gjelde en enkelt grav fra 1700-tallet. Forøvrig så er det også bevart mange gravsteder _på krikegårder_ helt fra middelalderen av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Krøger Skrevet Desember 31, 2003 Del Skrevet Desember 31, 2003 Til Tore. Ja, jeg lurte på om den graven fortsatt fantes. Men jeg har vært på en del kirkegårder på jakt etter slekninger og har oppdaget en del graver som er noen hundre år gamle.Så spørsmålet mitt hadde et mål og det var et generelt spørsmål.Jeg lurer også på om det finnes noen nedtegnelser over dette.Nina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Knudsen Skrevet Desember 31, 2003 Del Skrevet Desember 31, 2003 Er ikke graver over en viss 'alder' fredet i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Desember 31, 2003 Del Skrevet Desember 31, 2003 Selvfølgelig er det mange nedtegnelser. Kommunene har gravferdsetater / kirkegårdskontor (dvs materiale som havner i kommunearkivene), mens eldre opplysninger finnes i kirke- og sogneprestarkiver (og i andre arkiver). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Desember 31, 2003 Del Skrevet Desember 31, 2003 Det er rett som Vigerust skriver at der er mange nedtegnelser,men der er trolig mer uregistrert/ikke kartlagt dersom en går 100 år tilbake i tid. Tenker også på alle de gravsteder som ligger under veier og er nedbygd osv. For å gå tilbake i tid til 1800 tallet så var kirkegården i min hjembygd Bakke oppdelt hvor hver gård /grend hadde sin parasell og hvor de pårørende grov selv. Det eldste bevarte slekts gravsted her er ca 1000 år gammelt og har gravhelle fra Tallin.Forøvrig så var der i tidligere tider et avslappet forhold til gravene og deres innhold så en kan jo kansje finne omtrent hvor den døde ble gravlagt men en er dermed ikke sikker på at de jordiske rester er der. I den sammenheng kan det nevnes at gjenbruk er ikke noe nytt.Ved Tune kirke stablet graveren ben ved kirkeveggen,det tok slutt da noen tiltaksomme gutter solgte bena til 'fillemannen'.GODT NYTT ÅR! Sig--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts