Gå til innhold
Arkivverket

[#18946] Emigrant i 1903


Gjest Liv Marit Trætli Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Trætli Andresen

Leter etter spor etter min oldemor. Alette Berg reiste til Amerika 1903, 16 januar. Det finnes et brev fra henne, sendt fra Idaho i 1904. Alette Johanne ble født i Selje 13.nov 1872. Jeg har prøvd å søke på familysearch, men har ikke funne noe. Takknemlig for alle tips.Liv Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Aletta Berg f. 20/12 1872 døde 15/11 1966 Milwaukee Wisconsin.(lurer på om det kan være dåpsdato?)Du finner henne på Familysearch. Bare ikke skriv for mye der.Fyll bare inn navn Alette Berg, født 1872. Ikke hvilket land eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Hej Berit, gå in på sidan [url="http://www.ellisislandrecords.org/>http://www.ellisislandrecords.org/Sök sedan på Alette Berg. Jag fick bara fram en träff:Name: berg, Alette Ethnicity: Norwegian Place of Residence: Christiania Date of arrival: June 17, 1902 Age on arrival: 29 Gender: M Martial Status: S Ship of travel: Oscar II Port of departure: Kristiania, Akershus, Norway.Logga in (det är gratis) så kan du läsa de inscannade manifesten. Det står att det är en 'han' på förstasidan men inne i de handskrivna dokumenten står det att det är en 'hon'. Det står att hon ska besöka en vän i Utah.I sökning på Ancestry.com hittar jag i 1930 US Federal Census en Alette Berg född ca. 1871. Name: Alette Berg Age: 58 Estimated birth year: 1871 Relation to Head-of-house: Wife Home in 1930: Norwegian Grove, Otter Tail, Minnesota Image Source: Year: 1930; Census Place: Norwegian Grove, Otter Tail, Minnesota; Roll: T626_1111; Page: 1A; Enumeration District: 57; Image: 0769.Här verker hon vara gift med en Julius Berg 67 år också han från Norge och de har två söner. Dessa två namn är lite svåra att läsa men gå in och titta själv. Lenke Det kan stå Helmer E. och Morris O. Sönerna är 35 och 21 år gamla. Det ena av dem kan vara hans son från ett tidigare äktenskap...Jag hittade 2 st Morris Berg i Social Security Death Index som kan stämma med årtalet född 1909: Name Birth Date Death Date Last Residence (City,County,State) Issued SSN Save This Order RecordName: MORRIS BERG Birth date: 12 Jun 1909 Death date: Jul 1981 Last residence: Sherman Oaks, Los Angeles, CA Issued: IL (Before 1951) Social Security number: 358-09-1248Name: MORRIS BERG Birth date: 1 Mar 1909 Death date: 10 May 1995 Last residence: Casselberry, Seminole, FL Issued: MI (1953 And 1954) Social Security number: 379-36-7163och två Helmer Berg som är födda år 1895: Name: HELMER BERG SSN: 381-32-9215 Last Residence: 49445 Muskegon, Muskegon, MI Born: 7 Dec 1895 Last Benefit: Died: Aug 1973 State (Year) SSN issued: MI (1951)Name: HELMER BERG SSN: 389-14-5987 Last Residence: 54616 Blair, Trempealeau, WI Born: 30 Jul 1895 Last Benefit: Died: Apr 1972 State (Year) SSN issued: WI (Before 1951)En Aletta Berg född 1872: Name: ALETTA BERG SSN: 397-46-5634 Last Residence: 53202 Milwaukee, Milwaukee, WI Born: 20 Dec 1872 Last Benefit: Died: 15 Nov 1966 State (Year) SSN issued: WI (1963)Jag hittade även ett släktträd för en av de Morris Berg jag hittade där han gift sig med Jenny Ross:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet når Alette ble døpt? Om det var 20/12 1872 så må det vel da være samme Alette som døde i 1966.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Trætli Andresen

Tusen takk for hjelp til Berit, Laila,Anna og Arne.Berit Knudsen; Alette ble i følge riksarkivaren født 13.11. 1872 og døpt 24.11.1872. (Selje i Nordfjord.)Vi er ganske sikre på at det er Alethe Berg som ankom 04.02.1903, selv om ikke alder stemmer helt. I digitalarkivet står utreisedato 16.01.1903 fra Oslo. Så det kan ikke være den Alette Anna Persson fant.Berg er hennes pikenavn, vi vet ikke om hun har giftet seg.... Takker igjen for all hjelp, men fremdeles er hun 'lost in USA', - jeg ser på manifestet fra Ellis Island at hun skulle til Lake Mills, Winnebago.Vi tror også at hun var i Idaho i 1904; hva gjør jeg med videre leting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hadde Alette en søster gift og bosatt i USA? Om jeg leser rett i manifestet, så skulle hun til sin svoger S. B. Harby (tror jeg det står) Om dette er rett, kjenner du til navnet på denne søsteren?Da kan det være en mulighet for, om enn kanskje liten, at hun bodde hos dem, eller i området, ved 1910-tellingen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg tror du 'blingser' på linjene, Arne. Alethe skulle til cousin Svein Anderson i Lake Mills, Winnebago. Som du ser på de andre navnene, så står navnet over adressen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Og jeg tror du har rett igjen, jeg, - som vanlig. Trenger vel nye briller kanskje, men får si til mitt forsvar at teksten her var forskjøvet svært mye opp i forhold til gjentagelsestegnet til nr. 4. Men jeg burde jo ha sett det, så det blir en dårlig unnskyldning. ;) Kanskje denne fetteren kan gi noen spor, da?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.