Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18961] Oppslag i Innberetninger fra distriktslegene om spedalske

Recommended Posts

Gjest Arne Østensen

Er det noen som kan være så snille å se etter min tippoldemor Brynhild Knutsdtr Innbjoa (f.1839 på Hauge) som døde av spedalskhet i 1879 (i følge KB). Hvis det er mulig hadde det vært fint å fått et digitalfoto av siden. Hun står antakelig oppført i følgene bok:I.C.a 50 Innberetninger fra distriktslegene om spedalske 1856-1887 Hordaland: Ytre Sunnhordland (Materialet i meget dårlig forfatning)Jeg synes det er litt merkelig at hun dør av spedalskhet når hun i 1874 føder et barn!

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner Brynhilde Knudsdatter som nyregistrert spedalsk i 1860, 21 år gammel. 'Hun har været gift i 2 Aar. I det 16de Aar leed hun ondt af Kulde og Væde; men forøvrigt kan ingen Aarsag angives til Sygdommens Udbrud.' 'Ingen af Familien saavidt vides - har været eller for Tiden er angreben af Spedalskhed.'Hun hadde levd med sykdommen i 1 år da hun ble registrert av distriktslegen, og fortsatte å leve med den i 19 år til.Hun hørte under Fjelberg prestegjeld i Indre Søndhordlands Lægedistrikt. Jeg har tatt et digitalt foto av registreringsskjemaet, og sender det som vedlegg til epost.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.