Gå til innhold
Arkivverket

[#18982] Ola Nilsen Fammestad f.1737 og Marta Larsdatter Mjanger f.1765


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Kan noen hjelpe meg med foreldrene til disse to? Ola Nilsen Fammestad f.1737 fammestad og kona hans; Marta Larsdatter Mjanger f.1765.De er bosatt på bruk nr.4 på Myking i Lindås med sine barn og rekken fremover fra dem er grei og enkel og følge i diverse bygdebøker. Jeg finner samme navn igjen på de to gårdene Fammestad og Mjanger, men i det ene tilfellet; Ola Nilsen Fammestad f. 1737 (Bygdebok for Lindås nr.1 s.380, nr.3b) stemmer ikke (eller er ikke med under det navnet) opplysningene om navnet på kona Marta LarsdatterUnder gården Mjanger(Masfjordboka bind 2, s.704 bruk 3og4, nr 2? eller 3?) finner jeg en Marta Larsdatter men fødselsåret stemmer ikke. Kanskje er hun datter av den første Lars som moren var gift med, uten å være oppført der??? Er det noen som har opplysninger om disse personene, eller en god forklaring er jeg takknemlig for svar.MVh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser på FamilySearch at et medlem av kirken har sendt inn opplysninger.Der står det at Martha Larsdatter var født 12.05.1742 i Lindås og døde 06.04.1821 og var gift med Ole Nielsen.Det sto ingenting om hennes foreldre , og jeg vet ikke hvor vedkommende kan ha funnet fødselsdatoen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Jeg har nok skrevet feil fødselsår, hun ble som Berit skriver gift i 1765. Bygdeboka for Lindås oppgir 1744 som fødselsår, men det kan jo være 1742.Angående Ola Nilsen Fammestad finner jeg ingenting annet enn fødselsåret som sier at det kan være samme Ola Nilsen Fammestad som står oppført med to ulike koner. Den ene står oppført under gården Fammestad som barn av Nils Olson Haugsdal f.1703. Der nevnes det at han gifter seg med Ingeborg Haldorsdatter Hagesæter i 1760 og med Maria Sjursdatter Sjurset i 1797.Det står ingenting om Marta Larsdatter Mjanger på denne Ola Nilsson .Så er det nevnt en Ola Nilsson Fammestad f.1737, på bruk nr. 4 på Myking med kona Marta Larsdatter Mjanger. Det er foreldrene til denne Ola jeg er på jakt etter. Kan det være samme mannen????? Det stemmer ikke helt med når den enne kona dør, i forhold til når han ev . gifter seg på nytt.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.