Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#18994] Har noen kjennskap til navnet Skach/Schach i Bergen?

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Tor.Jeg har vært inne på tanken at de kan være søsken/familie.Navnet er såpass spesielt at jeg håper noen kan ha opplysninger om hvor navnet kommer fra , og eventuell dokumentasjon på at Anders, Daniel og Anne er i slekt. Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Astrid Ryen

Du finner flere barn hvor faren er Peter Schacht/Schact/Skagt og mora heter Else(be) med patronym eller med slektsnavnet Schefer/Skifer.Daniel f. 1692, Hillebrandt f. 1694, Peter f. 1696, Anna Beate f. 1698 (nevnt i innlegg 6), Dorthe f. 1701). Faren her er kanskje den Peter som tok borgerskap i 1693?

Gjest Astrid Ryen

Anna Beate er dermed ikke den riktige. Jeg så først på Schach/Skak etc som et etternavn (etternavn etterfulgt av datter sønn/sen er ikke uvanlig), men ser nå at navnet også brukes som fornavn i Døypte for Bergen. En Hans Schach døpt to sønner Schach/Skak (1737 og 1739). Så det er muligens folk med fornavn Schach man må se etter.

Gjest Rune Thorstensen

Der er en Schach Gulbrandsen som giftet seg i Bergen 1750 i St.Jørgen , ungkar.Det er trolig den samme som begraves 15.02.1750.Den andre som kanskje er mer interessant er en Skak Hansen som begraves i Nykirken 13.11.1731.Men så var det dette med å finne bekreftelsen på teoriene.Mvh. Rune T.

Gjest Knut Bryn

Navnet kom vel til Indre Sogn rundt 1600 med Skak Christensen Lystrup som slo seg ned på Vestrem i Sogndal. Jeg vil tro at de fleste med dette mannsnavnet i Indre Sogn er etterkommere etter ham. Så vidt jeg husker (har ingen oppslagsverk for hånden), så er hans opphav ikke sikkert avklart.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.