Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut R Sande

[#19025] Ane Andersdatter, frå Fron-Vågå, til Fræna

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

30.juni 1850 gifta pigen Ane Andersdatter frå Froen seg, 24 år gammal, med ungkar Edvard Ingebrigtsen frå Eidem i Fræna, i Vågøy kyrkje.Kven kan ho vere, eg har ikkje opplysnigar om ho utover dette, ho må vere fødd ca 1825-1826. Finst det mange moglege kandidatar?Håper på fortsatt god hjelp frå dei lokale!Knut R Sande

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sjekket listene over innflyttede? Jeg stammer selv fra en ane fra Fron som reiste til Kristiansund i 1840, og hun fant jeg også i innflytterlistene. Det er riktig nok ikke alle som tok seg bryet med å melde fra, men det er verdt forsøket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Myrstad

An(n)e Andersdatter var ikke akkurat noe uvanlig navn på Fron. I farten fant jeg disse på FamilySearch:1. Anne Andersdatter f. 16.10.1825, dp. 13.11.1825 Sør-Fron, foreldre Anders Larsen/Kari Pedersdatter2. Anne Andersdatter f. 19.11.1825, dp 11.12.1825 Sødorp, foreldre Anders Pedersen/Gunnil Poulsdatter3. Anne Andersdatter dp 11.12.1825, Sør-Fron, foreldre Anders Pedersen/Guri Paulsdatter (samme som nr. 2 ??)4. Anne Andersdatter dp. 27.4.1827, Sødorp, foreldre Anders Simensen/Mari Olsdattermvh Trond Myrstad (utflytta frøning)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut R Sande

Takk for gode forslag. Eg har ikkje funne henne som innflytta hit. Ho fekk første born her i 1846, så ho må ha komme før den tid. Kva med utflytta frå Fron? Eller kan nokon av dei Trond nemner utelukkast fordi ein kjenner skjebnen deira? Håper på fleire bidragKnut R Sande

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Knut; jeg regner med at det er denne Anne du snakker om: LenkeHvilke holdepunkter har du for å hevde at hun var fra Fron?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut R Sande

Ja,det er ho, og ho lever og ved FT 1900, fødd 1825. Ved giftemål i 1850 står det berre Anders som bruras far, og som brura sin fødestad står det slik så langt eg kan tyde: Froen Stavig Altså både der ho kom frå opphaveleg, og der ho truleg budde i Fræna. Andre haldepunkt har eg ikkje, og forstår at dette kan vere vanskeleg. Håper eliminasjonsmetoden kan fungere.Knut R Sande

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Jeg har egentlig alt for lite opplysninger på denne Anne til å kunne identifisere henne herfra. Vet ikke engang om hun faktisk var fra Vågå eller fra Fron, og da blir det ganske mye materiale å lete igjennom ved eliminasjon.Den nærmeste jeg kommer er Anne Andersdtr. Skomakerstuen 23 år som reiste til Bolsø i 1843 fra Vågå prestegjeld. Hun er i det minste oppført i utflyttingslista.Alderen stemmer ikke, og hun skulle til Bolsø, men derfra til Fræna var det jo ikke så langt, da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.