Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest knut fasting

[#19037] Kiøbmand - Aabel fra Aust-Agder.

Recommended Posts

Guest knut fasting

Jeg kan sjekke hvor Aalholms papirer er blitt av over helgen, hvis ingen andre her på forumet vet det, da.; o} knut f

Guest Knut Fjogstad

Dette skal bli spennende.Du finner også O.A.Aalholm i NST - flere steder.Mvh Knut

Guest Kjell Eidet

På Aust-Agder museet fins bl.a. Aalholms Samling og O.A. Aalholms etterlatte papirer, se:Lenke

Guest Kjell Eidet

Skrivefeil: Mente Aust-Agder Arkivet (men lenken er rett)

Guest knut fasting

Da tar jeg kontakt med A-A-arkivet til uka.; o} Knut F

Guest Kristian Fjeldsgård

Vel 2 hyllemeter er noe å gi seg inn på, jeg får inderlig håpe at det er bra organisert med kryssreferanser.

Guest knut fasting

Aalholms etterlatte papirer ligger på A.A.arkivet i Arendal som ble besøkt idag.Papirene er ikke systematisert ut over en registrering av mapper og esker ved mottakelsen. En del er merket 'diverse'.Bringsværslektens Galle-linje er fremsatt i et foredrag, senere trykt, uten henvisning til kildemateriale.Jeg skal kontakte Fjære Historielag for å høre om noen derfra har forsøkt å etterprøve Aalholms Galle-teori nærmere.; o} Knut F

Guest Jarl V. Erichsen

Fjære historielags leder: Tor Liene, Fevik.Historielaget utgav jo for noen år siden (1990), ved daværende formann Kjetil T. Frogner, en bok med opptrykk av mange eldre artikler om Fjære-bygda. Denne boka inkluderer: - 'Omkring Aust-Agders lendmannsætter' (O.A.Aalholm) - 'Om Bringsværd' (O.A.Aalholm)Disse to Aalhom-artiklene er gjengitt uten dypere kommentarer, og jeg har min tvil om historielaget har jobbet systematisk med å oppdatere/etterprøve innholdet.- Jarl -

Guest Kristian Fjeldsgård

Agder Historielags årsskrift nr. 58, 1981: Omkring Aust-Agders lendemannsætterOm Bringsvær har jeg sett referert til et eller annet sted, tror også den har vært publisert i ÅAH en eller annen gang, men når?

Guest Knut Fjogstad

A.H. 1960 s. 38.Mhv Knut

Guest Kjell Eidet

Og 'Om Bringsværd', Aalholm, Aust-Agder-arv 1979-80.

Guest Knut Fjogstad

Knut Fasting:Muligens et noe for tidlig spørsmål, men har du fått anledning til å bli kjent med 'Bringsværslektens Galle-linje' ?Mvh Knut

Guest knut fasting

Hei. Etter besøk på AA-arkivet (se 32 og 33) og samtaler med der tror jeg ikke det er mye å hente om Galle-linjen her. Jeg har derfor latt dette ligge. Kanskje noen andre kjenner Aalholms argumentasjone ?; o} Knut F

Guest knut fasting

Hauk Erlendson Aabel..... hvor i all verden fikk han Erlandson fra ? Mortenson eller Andreasson, Wilhelmineson eller Louiseson ville vært ok, men Erlandson ?Dette har sikkert vært tatt opp tidligere både her og der, men har gått meg hus forbi.Er det noen som vet ?; o} knut f

Guest knut fasting

Så er det dukket opp en Anne Marie Aabel 1797-1863.Hvordan er hun koblet til resten av Aablen ?; o} knut f

Guest Torleif Odland

Når det gjelder ditt første spørsmål, må jo dette være et pyntenavn,for det har jo ingenting med virkeligheten å gjøre. Hvor har du plukket opp denne Anne Marie Aabel? Mvh.Torleif Odland

Guest knut fasting

Nr 69 her LenkeEktemannen tror jeg må være Daniel Jacobsen Just, 1796-1858.; o} knut f

Guest knut fasting

En annen Aabel finnes under samme lenke nr 68:Hartvine Dorothee Aabel,; o} knut f

Guest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr. 39 hentes: 'Hauk Erlendson Aabel..... hvor i all verden fikk han Erlandson fra ?'Den vanlige kabal-løsning tilsier følgende:Hauk var hans fornavn.Erlend var hans fader.Mvh Knut

Guest knut fasting

Nå nærmer vi oss poenget i 41 ?; o} knut f

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.