Gå til innhold
Arkivverket

[#19210] Kornhandel?


Gjest Knut Høiaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Høiaas

Jeg lurte på om noen av brukerne av forumet kunne bekrefte eller avkrefte min tolkning av deler av et dokument (fra Norske Riksregistranter VII) skrevet til Jens Bjelke (på Bergenhus Slott) i København 25.mai 1639:Vid, eftersom vi naadigst erfare, en Gaard ved Navn Herloff at være hos os udbragt under Prætext der den Muskovitiske Handel til Bedste en Kornspeicher at opsætte...Er det her snakk om en forordning for å sette opp en kornbinge, eller kornmagasin i tilknytning til kornhandel med Russland på Herdla, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kongen erfarer at gården 'Herloff' skulle ha vært utlagt for å oppsette et kornkammer for den Moskovitiske handelen (vel en betegnelse på et handelskompani for handel på Murmansk eller Arkhangelsk). Denne delen av brevet forteller ikke at kornkammeret ble bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Høiaas

Takk for svar. Jeg lurer da på om dette brevet egentlig betyr at inntektene fra gården på Herdla skal brukes til å sette opp et kornkammer. Vi vet at Håkonshallen på Bergenhus slott senere på 1600-tallet ble benyttet til dette formålet. I 1639 sto sannsynligvis hallen uten tak, og rundt 1680 ble det satt opp nytt tak, og Håkonshallen fikk ny funksjon som kornmagasin. Kan det rett og slett være inntektene fra Herdla som bekostet ombyggingen av Håkonshallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.