Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Turid Christiansen

[#19232] Nes på Romerike

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Av kirkeboken for Husmo krets for Nes på Romerike ble min oldefar Lauritz Halvorsen født 18. august 1847. Han var uegte og hans foreldre var Karen Larsdatter Hinden og Halvor Gulbrandsen. Jeg lurer på om det er noen som har kirkebøkene og kan finne ut om disse senere giftet seg. Når Lauritz blir konfirmert 06.10.1861 står hans foreldre oppført som Halvor Gulbrandsen og Karen Larsdatter. Stedet var Hindeneie. Da jeg ikke kjenner til min oldefars bakgrunn og vet om han hadde søsken, hadde det vært fint å få bekreftet om de senere ble gift.Mvh Turid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ungkarl Halvor Gulbrandsen Frogner eie og Pige Karen Larsdatter Hinden eie, hhv. 24 og 26, ble viet 28.12.1850. (Nes Mini I 7 1846-1858 9/15 f.258 no.53). Fedre Gulbrand Halvorsen og Lars Eriksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Christiansen

Tusen takk for raskt svar. Dette var bekreftelsen jeg trengte og da er det jo også riktig familie i 1865.Geir du skriver at Karens far heter Lars Eriksen. I mine notater heter han Lars Olsen Hinden f. 1793 og moren heter Ane Eriksdatter Ihle. De giftet seg i 1822. Er det skrivefeil i kirkeboken eller er jeg på ville veier ??Mvh. Turid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står 'Lars Eriksson' var å være helt presis.Presten kan selvsagt ha skrevet feil. Men jeg ville heller ikke stolt blindt på FT1865 . Dessuten er det en tredje Karen Larsdatter i Nes på den tiden (minst) i samme aldersgruppe.Konfirmasjonen vil kanskje fortelle mye. Jeg kikket frem til og med 1840, men fant ingen. Det var en svært rask gjennomlesning og må ikke tas for alvorlig, men skulle dette stemme, kan det tyde på at Karen fra 1850 slett ikke var født i Nes.Men foreløpig bare spekulasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Peter Wiborg

Fra Familysearch:Karen Andrea Larsen, Christening: 10 FEB 1823 Nes, Akershus, Norway, father: Lars Olsen, mother: Ane EriksdrLenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Christiansen

Hei Jan. Ja det var disse jeg trodde det var. Men det er da mulig at dette er galt.Jeg har fotokopi av siden av kirkeboken for innføring av dåpen til Lauritz. Han er innført som nr. 56. Der står også faddere, men jeg klarer ikke å lese hva som står der. Ute i margen kan det stå såvidt jeg kan tyde: .... til Lauritz indmeldt af ..... Olsen Hinden.Er det noen som sitter med avfotograferte kirkebøker og kan tyde hva som står om faddere osv. ??Mvh Turid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er muligens en enklere fremgangsmåte. Hvor er din oldefar i ved folketellingen 1865 og hvor/når ble han konfirmert ?Familien som Jan Peter henviser til i (2) er omtalt i Nes Bygdebok IV, side 81. Av barn er ikke Lauritz nevnt (uten at det skal vektlegges for mye). Det sies heller ingenting om hvor foreldrene kommer fra, men at Halvor var født 1827, Karen Andrea 1823 og at de var husfolk i Hagen fra rundt 1850.Det var forøvrig over 10 plasser under Hinden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Christiansen

Hei Geir.I folketellingen for 1865 var min oldefar telegrafist ved Eidskog stasjon i Hedmark. Du finner han under tellingen for Eidskog (nr. 4331). Han var da 19 år. Han ble konfirmert 06.10.1861 nr. 20 i Nes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare litt pirk, jeg tror nok Lauritz ikke er født 18.08.1847, men 5.august (og døpt 5.september (Nes Mini I 6 1833-1845 1/15 f.10 no.36)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så ham, men trodde at Nes, Hedmark var like sannsynlig. Konfirmasjonen tyder på at det allikevel kan være skrivefeil fra presten. Bosted er Fundeneie, og på Fundeneie eller Fundenhagen er plassen hvor familien til Jan Peter (2) bodde fra 1850. Det skal mange tilfeldigheter til for at Lauritz skulle bo på en annen plass under Funden (her er langt færre enn Hinden).I konfirmasjonen står forøvrig fødselsdato oppgitt til 15.08, det er en flekk foran 5-tallet som jeg 'undervurderte' i innlegget foran.Konfirmasjonen er ellers på Nes Mini I 8 1859-1874 8/18 f.209 no.20.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Christiansen

Hei Geir og Jan Peter.Takk for hjelpen begge to. Jeg føler meg sikker på at det er min oldefars familie som er funnet.Mvh Turid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×