Gå til innhold
Arkivverket

[#19254] Sivert Dahl - Trondheim ca 1800, far til Lauritz Olaus Dahl


Gjest Carl Otto Seljelid
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Otto Seljelid

Hei, Jeg ser flere har etterspurt informasjon om forskjellige Dahl i Trondheim rundt 1800. Jeg henger meg på.For en tid tilbake fikk jeg i dette forumet hjelp til å få vite hvem som var far og mor til Frithz Emil Dahl, og året de var født. På søk i FamilySearch står de, Lauritz Olaus Dahl og Christiane Olsdatter, registrert med bryllupsdato 18/9-1828 i Trondheim. De var begge født i 1806. Under oppført som far til Lauritz Olaus Dahl, står SIVERT DAHL. Det er denne personen som er litt vanskelig.Det er i FT 1801 Trondheim oppført 2 personer med navnet Sivert/Siwert Dahl. Bård V. Riiber skriver på sine hjemmesider om Viktor Nardo Dahl og hans aner, deriblant en Sivert Hansen Dahl. Denne Sivert er en av de 2 som er oppført i FT 1801.Mitt spørsmål blir da, er det denne sistnevnte Sivert eller den første av de 2 som er oppført i FT 1801, som er far til Lauritz Olaus Dahl? Eller ingen av disse? Så jeg søker hjelp til å få dette avklart.Med vennlig hilsen Carlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Carl-Otto Seljelid

Jeg tror jo at så er, men har Lauritz Olaus Dahl søsken? Har Frithz Emil Dahl noen søsken? Er det noen som har mulighet for oppslag i kirkebøker i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fritz Emils søsken (ca 6) finner du på FS (VRI) ved å foreta 'foreldresøk' Lauritz Dahl + Christiane (hun står dels som Dahl, dels som Olsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Otto Seljelid

Takk til deg Astrid, det var det som skulle til, et foreldresøk. Til Randi, nei det tror jeg ikke. Har ikke vært borti dette navnet, men så 'sliter' jeg med den store forbindelsen bakover uansett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Ja, jeg vet ikke hvem av de to Sivert'er som er 'din', men jeg fant ut at Siwert Dahl som er 32 år i 1801 kanskje er den samme som jeg fant i familysearch født 1770 (stemmer med alder). Han er da sønn av Haldo Sivertsen(Dahl) og Ranni Pedersdatter,og vil da være bror til Petter Haldosen Dahl som ble skipper (og som er min ane.) Noe om Haldo og Ranni bakover aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.