Gå til innhold
Arkivverket

[#19258] Kongsgaard - Wisconsin/Norge


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

En bror av min oldefar, Andreas J. Oerke, var prest i Wisconsin og ble i 1891 gift med Olga M. Peterson fra Colfax, Wisconsin. Hun var født i 1869 og døde i 1910. Av etterkommere i Amerika etter dette paret har jeg hørt at Olgas familie, som stammet fra Norge, også brukte familienavnet Kongsgaard. Det har vært antydet at disse folkene kom fra Solør-området. Kjenner noen til Kongsgaard-navnet der og kan noen si mer om hennes norske forfedre?? Mvh Magne Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kan ikke finne noen prest i WI med dette navnet.Hva står det J'n for? Colfax er i Dunn Co. oga han er ikke nevnt som prest i Colfax, heller ikke i hele WI. Kan nok finne noe om kona med må jeg lokaliser denne presten først og deretter se i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Jeg regner med at det er Olga jeg finner i den amerikanske folketellingen for 1880. Hun er oppført som 11 år gammel. Og datter av Peter Peterson og moren står oppført som Olava, 30 år. Også oppført to sønner, Otto og ett jeg ikke klarer å tyde. Mulig at disse to er tvillinger, ser ut som om det står 9 år på begge. Ser også ut til at alle er født i Norge. Bosted er Grant, Dunn i WI.Men finner så langt ingen opplysninger om dem som emigrert. Står ikke oppført etternavn på Olava eller alder på Peter så da er det ikke lett å spore dem i 1865-tellingen heller.Søk på etternavnet Kongsgaard i 1865 viser ei dame født i Grue reste med fødsel i Kongsberg,Buskerud. I 1900 er også de aller aller fleste fra Buskerud mens det fortsatt er ei dame fra Grue.LarsI basen SSDI finner jeg en Otto Peterson født i 1871 som døde i WI i august 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Magne.Joda, Kongsgaard navnet kommer fra Grue i Solør.En søster av min oldemor giftet seg med en som het Petter Olsen Kongsgaard. Han var født i 1854, Grue i Solør. (Sønn av Ola Christiansen Mo og Berthe Marie Hofskvern.)Kanskje Petter O. Kongsgaards far Ole Christiansen hadde en bror/søster som også brukte navnet Kongsgaard?Ola/Ole Christiansen bor på Kongsgaarden med sin familie i FT 1865 og 1875. (Ole er født ca. 1822 og hans kone Berthe ca 1816)3 av Petter Olsen Kongsgaards sønner flyttet også til Amerika.Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Da vil jeg jo tippe at Peter Peterson, far til Olga, kan være sønn av Petter Olsen Kongsgaard. Det skulle i alle fall være en veldig god mulighet og noe jeg ville ha sjekket nærmere.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne.Hun nok ikke være barn av Petter O. Kongsgaard så lenge han er født i 1854 og Olga i 1869.Da er blir han i så tilfelle far 16 år gml. Det virker vel litt usannsynlig.Petter O. Kongsgaard fikk med ingeborg Pedersdatter Fladlien (f.1850)disse barna:Olaf Kongsgaard 1 nov. 1876 (Emigrerte USA)Per Kongsgaard 30 mars 1878 (Emigrerte USA)Magnus Kongsgaard 25 juli 1879Marie Kongsgaard 4 febr. 1881Arthur Kongsgaard 22 juni 1882 (Emigrerte USA)Inga Betzy Kongsgaard 6 okt. 1883Helga Kongsgaard 22 febr. 1885*Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

i Wisconsin, TREMPEALEAU, Roll 1739 Book 2, Page 185b Pigeon Twp. finner man Andrew J. Orke og fruen Olga i 1910, han var prest.Men, jeg regner med at du har opplysningene i Usa, og at det er om Olgas aner spørsmålet er?De hadde mange barn, 7 stykker, og de hadde vært gift i 19\år. Olga er født i Wisconsin av norske foreldre. Olga har her 'M' som mellomnavns bokstav. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takker for fine svar.Andreas J(ohannesson) Oerke (Ørke på norsk) finnes nevnt i mange kilder, også i slektskilder fra Wisconsin på internet. Fra 1895 og resten av sitt liv var han ''Lutheran pastor'' i Whitehall/Pigeon Falls, Trempealeau county, Wi. Han utvandret i 1882 fra gamle Skjold herred i Rogaland. Ved å søke på Wisconsin Scandinavian Obituaries vil en finne både omtale av ham og mange andre av norsk slekt. Har inntrykk av at det i Trempealeau county var mange som stammet fra Østerdalsområdet og disse ''obituariene'' burde være interessante for de som søker mer informasjon.Jeg har også notert meg 1880 Census for Wisconsin og har trodd at det var Olgas familie som stor oppført der for Grant twsh, Dunn county. Men siden denne familien var ukjent for meg, har det bare blitt en antagelse hittil. Olgas far, Peter Peterson, er oppført som 42 år, altså født ca 1838, mens Olava er 30 år, altså født ca 1850. Deres barn var ifølge 1880-tellingen: Olga 11 år, Otto 9 år, Sewell 7 år, Hartvig 5 år og Bertha 2 år. Det er derfor trolig den rette Otto Peterson, bror av Olga, som Lars Løkkebø har funnet som død 1962.Etter at disse svarene kom inn på min etterlysning har jeg søkt på Dunn county og funnet Census 1870 tilgjengelig. Her finner jeg: Peter Peterson - 31 - farmer - birthpl. Norway, Olava Peterson - 20 - keeping house - birthpl. Norway, Olga - 1 - birthpl. Wisc., og dessuten: Ole Peterson - 70 - birthpl. Norway, Martha Peterson - 62 - birthpl. Norway, Sewel Peterson - 20, Oluf Peterson - 26, Dette må være Peters foreldre og søsken.Laila - mener å ha sett at Olga har mellomnavnet Martha.Rigmor - er Kongsgaard et gårdsnavn i Grue eller bare et familienavn? Finnes det bygdebok for området som kan opplyse mer om slekten? Vi kan vel nå jakte på en mulig Peter/Petter som far til Ole Peterson, 70 år i 1870??Ser jo en viss navnelikhet med den familien som Rigmor nevner fra Kongsgaard i Grue. Finnes det flere gode forslag? Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Magne, Ørke ja, det hjalp. At jeg ikke tenkte på den skrivemåten.Andreas J. Ørke, født i Skiold, Karmsund 16/9-1857, foreldre Johannes Ø. og Anne f.Roalsvik, frekv. Koperviks sem.1880-81, frkv. Decorah Institute, 84, Augsburg Sem., 84-89, prest Chetek WI, 89-98, Pigeon Falls WI 95- visitator 02-09, gift med Olga Mathie Peterson 1891 død 1910. Kirkebok fra de steder der han har har vært prest kan gi mer fakta om kona og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Magne.Kongsgaard var (er?) et gårdsnavn i Grue, men det ble jo vanlig å ta navn fra gården man bodde på som etternavn, slik tilfellet er med de du søker.Jeg tror nok at det kan være en familiesammenheng når det gjelder Petter O. Kongsgaards far Ole, til den du søker.Kanskje hadde Ole en bror ved navn Peter/Petter, som igjen fikk en sønn ved navn Peter/Petter?Selvfølgelig bare antagelser fra min side, men hvem vet.Bygdebøker for Grue finnes sikkert, men jeg har ingen oversikt over det.Lykke til videre. Skulle jeg få noen glupe ideer i anledning saken så skal du få høre om det. Hilsen Og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har prøvd å søke de fleste databaser for å finne Sevald eller navn i nærheten av dette, men uten hell. Litt merkelig, med det navnet. Men de kan jo ha emigrert før folketellingen i 1865.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Har gått gjennom skipslistene (norwayheritage.com) for 1860-tallet som er tilgjengelige, men uten å finne spor av denne familien. Siden de ikke finnes i FT 1865 (??) - må vi kanskje anta at de var utvandret før den tid. Jeg kjenner ingen flere amerikanske kilder som kan fortelle noe om familiens opphav i Norge. Foreløpig fester jeg lit til Rigmors teori i et tidligere innlegg om at denne Kongsgaard-familien var fra Grue i Solør.Ut i fra 1870 Census for Dunn county, Wisc., gjelder dette da særlig:Ole Peterson f. ca 1800, Martha Peterson f. ca 1808, deres sønner Peter f. ca 1839, Oluf f. ca 1844 og Sewel/Sevald f. ca 1850.Jeg håper derfor noen kan være behjelpelig med å lete etter spor av Petersen/Kongsgaard i bygdebok for Grue eller nærliggende område. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kirkebøkene fra Colfax-området kan gi litt fakta her, ofte står det ved fødsler,konfirmasjoner,ekteskap, død og communicant- lister hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har fulgt med i debatten om Kongsgården i Grue. Omtalt i Grueboka Svinøre - Fuglerud s. 167 og utover.På side 184 står det noe som kan være av interesse. PETER F. 1838, KJØPMANN I COLSAR, WISCONSIN. Colsar er vel da en feil skriving av Colfax. Peters foreldre var: Ole Pedersen f. 1799 på Øyeren i Brandval og Marte Matisdatter. Peter hadde også en bror Sevel Anton f. 1850. (S.A.Peterson), kjøpmann og borgermester i Rice Lake, Wisconsin. Foreldrene og andre barn som emigrerte var: Martin Oluf f. 1844, Berte Maria f. 1846 og Gustava Johanne f. 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Hei Finn. Det ser ut som du har truffet blink her. Alt ser ut til å stemme. Så da vet vi at disse folkene virkelig kom fra Grue. Er noe nevnt om når familien utvandret, evt. om Peter var gift med Olava før de emigrerte? Akkurat Olava er det vanskelig å plassere så lenge vi ikke kjenner hennes farsnavn/gårdsnavn.Vet du forresten noe mer om dette Kongsgaard-navnet. Bodde de på Kongsgaard i Grue? Takk for hjelpen så langt. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

På side 184 i den nevnte bygdeboka for Grue står det at familien utvandret i juli 1864, untatt dattera Agnete. Hun ble g. m. 1866 m. Arne Olsen Lund under Skulstad i Grue. Ei datter Berte druknet i Glomma 2. juledag 1850.Denne familien bodde på bruk II av Kongsgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.