Gå til innhold
Arkivverket

[#19306] Trondheim, ca. 1840, gifte mellom nære slektninger

Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Fikk opplysninger om noen jeg etterlyste for Trondheim. Der er et ekteskap mellom Ole Petter Norberg og Karen Martha Elaesen (Eliesen), om dette er de to jeg har i min familie så er mannen onkel til sin hustru. Var det mulig på den tiden ? Måtte de i så fall ha spesiell tillatelse, og finnes det noen papirer på det i Statsarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ute på 1800-tallet kan vi finne eksempler på ekteskap mellom tante og nevø eller mellom onkel og niese. Det er mulig også nå, jfr. http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html Ekteskapslovens § 3. Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger:'Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken.'Forbudet skal da gjelde foreldre, besteforeldre, barn, barnebarn o.s.v. og søsken.Dersom det i 1840 forelå en bevilling for den aktuelle ekteskapsinngåelsen skal dette normalt være anmerket i merknadsfeltet i kirkeboken. Før 1800 var reglene langt strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Tusen takk for opplysningen, det gav meg i allefall svar på at det er mulig, og at det sannsynligvis er rett i mine antagelser. Så resten finner jeg nok i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.