Gå til innhold
Arkivverket

[#19396] Inflyttade till Tynset


Gjest Karin Bergström
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Bergström

Jag undrar om någon som har tillgång till kyrkböckerna för Tynset kan se om min farfars far med familj flyttade till Tynset runt 1906 eller 1907 från Idre i Sverige? Han hette Halfvar Andersson Bergström f 1872. Hans barn hette Anders,Ingeborg, Olof(Ola) och Alma. Halfvars norska hustru, Oline, hade dött 1906 och jag misstänker att familjen kanske flyttade till Norge och Tynset. Min andra fråga blir då om hur länge de stannade där?Med vänliga hälsningar Karin bergström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flyttinger så sent mener jeg ikke står i kirkebøkene lenger. De måtte vel melde fra til lensmannen da, for det var vel politiet som hadde tatt over den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Finn Einar Graff

Jeg har sett på dine søk etter opplysninger om Halfvar Andersson Bergstrøm. Når du nå søker etter ham på Tynset, er dette muligens å gjøre det litt for vanskelig. Kan godt hende at han har vært der, men hvis du kan bekrefte at han er født 15.06.1872, så er historien blant annet slik: Han ble gift i 1921 med Ida Gurine Johansdatter Graff fra Trysil. Hun var min farfars søster. De fikk så vidt jeg vet tre barn, alle tre født før de ble gift. Den første av dem ble født i 1910, og da bodde de nok i Grøtholen, Idre. Der ble de også boende . Halfvar døde i 1926 og Ida i 1944. Som en kuriositet kan nevnes at Ida Graff var nærmeste nabo til Dypgraven som noen av dine andre aner stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Karin Bergström

Till Finn Einar Graff!Jag hade missat ditt inlägg från den 6/2 2004.Fick nog inget meddelande på min mail-adress.Det var intressant detta du skriver!Jag kan bekräfta farfars fars födelsedatum.Det är han. Jag har inte kunnat hitta hans dödsdatum, utan fick istället en muntlig berättelse att han eventuellt hade varit i Tynset.Jag besökte Idre i somras och fann då Idas grav, smyckad med friska blommor. Jag hittade dock inte Halvars. Halvar och Ida fick som du säger tre barn.De två yngsta omkom vid en tragisk olycka år 1915. Huset började brinna och barnen omkom.Vet du något mer om Dypgraven? Jag är intresserad av allt som rör min släkt. Jag besökte Tynset i somras men hann tyvärr inte med att åka till Trysil. Det får bli en annan gång.mvh Karin Bergström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.