Gå til innhold
Arkivverket

[#19491] Christen Christensen Bø i Buksnes, f. ca.1757, hvem var han?


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Christen Christensen Bø i Buksnes hadde i 1776 sønnen Peder med Malena Pedersdatter (også ukjent opphav). En Christen Christensen Haug ble konfirmert i 1773,16 år gl., og en med samme navn, fra Indre Haug, ble i 1781 gift med Sara Israelsdatter Gjerstad. Kan det være samme person - og hvor kom han fra? Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Nina! Takk for hjelpen din! Det ser ut til at dette må stemme, Christen Christensen er min 3 x tippoldefar! Jeg har akkurat til låns avskrift av kirkeboka for Buksnes, 1704 - 1794, der endel år er borte, - og jeg ser at jeg ikke har lett godt nok etter Christen, for han døde 11.10.1790. Han er også nevnt under noen sider der det er nevnt folk som døde i ulykker. Om han står følgende: Den 11 Octobris blev borte paa Søen 2de mand paa en Baad. -Ole Erichsen Reine i Buxnæs fjerding, gl: 68 Aar. - Christen Christensen samme Sted gl: 35 Aar. De blev borte paa veien til Deres hjem fra jagten i Petvigen hvor de havde været.Men der hvor det er notert under dødsfall er det ingen nevnt i rubrikken for pårørende, så da er det jo ikke til å vite om hans kone levde.Jeg kan ikke se henne registrert som død før 1790.Ja, men da ble den 'gåten' løst fort! Tusen takk skal du ha, Nina! -Og så er vi til og med i slekt!! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg var kanskje litt snar med å slå fast at Christen Christensen Haug, konf. 1773, er samme person som han med samme navn på Bø i 1776, som ble far til Peder Christensen.Men ettersom jeg ikke kan se noen andre aktuelle i kirkeboka for Buksnes/Hol i dette tidsrommet, er sjansen der. Jeg vet ikke om bygdeboka nevner andre med navnet Christen Christensen ca. 1775/76.Nå går jeg kanskje litt fort fram, men så lenge jeg har kirkeboka tilgjengelig må det utnyttes! Så jeg har sett litt på hvem denne Christen kan være sønn av, og på Haug finner jeg bare en, nemlig Christen, døbt 1738, med foreldre Peder Hendrichsen og Adelutz Danielsdtr. Haug. Christen er et utenomekteskapelig barn, og Adelutz gifter seg 1739 med Niels Olsen Rise. Da de har barn til dåp i 1740 og 1742 bor de på Rise. Det er to Danielsen (brødre til Adelutz?) på Haug med dåpsbarn i samme tidsrom, så kanskje Christen vokser opp hos besteforeldre på Haug?Dette er bare en teori, kanskje noen kjenner til mere fakta? Takknemlig for ny informasjon! Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.