Gjest Renathe-Johanne Wågenes Skrevet Februar 8, 2004 Del Skrevet Februar 8, 2004 Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at følgende ord betyr det samme: Eodem Die Eodem Luce Eodem Tempore Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Februar 8, 2004 Del Skrevet Februar 8, 2004 Eodem die = samme dag. Eodem Luce har jeg ikke vært borti. Tempis, tempus betyr tid, altså skulle eodem tempore bety samme tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arild Kompelien Skrevet Februar 8, 2004 Del Skrevet Februar 8, 2004 Eodem luce har jeg heller ikke sett, men luce må vel ha med lys å gjøre, og lyst er det jo om dagen, slik at betydningen der også kan være samme dag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Renathe-Johanne Wågenes Skrevet Februar 8, 2004 Del Skrevet Februar 8, 2004 Takker for dette. Når jeg ser i kirkeboken så virker det naturlig at alle har betydningen 'samme dag', men det er alltid kjekt å få andres meninger og kunnskaper! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R Sæther Skrevet Februar 8, 2004 Del Skrevet Februar 8, 2004 Betyr ikkje Locus stad? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Barbara Lose Skrevet Februar 8, 2004 Del Skrevet Februar 8, 2004 Locus = stad, men samme stad skulle være eodem loco.Lux, lucis ... = lys, eodem luce kan bety samme dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet Februar 9, 2004 Del Skrevet Februar 9, 2004 Det måtte i så fall hete eadem luce (lux er fem.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Barbara Lose Skrevet Februar 9, 2004 Del Skrevet Februar 9, 2004 Ja, denne presten var vel ikke flink i sitt fag ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Renathe-Johanne Wågenes Skrevet Februar 9, 2004 Del Skrevet Februar 9, 2004 til prestens forsvar så står det Eadem Luce (en liten trykkleif fra meg). Men da er i alle fall jeg lykkelig overbevist om at alle de latinske dagene betyr at datoen er det samme som den over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts