Gå til innhold
Arkivverket

[#19735] Hukusjøen i Brandval/Grue


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Karoline Olsdatter født i Grue ca 1833-34.Min tipp oldemor, Karoline, flyttet til Nord Odal og giftet seg der. I følge bygdeboka for N.O b. V s. 291 står det at hun skal være fra Fjøråsen i Grue. I følge en fjern slektning av meg skal hun ha vært fra Hukusjøen?! i Brandval. Er det noen som er kjent med områdene, og eventuellt kunne hjelpe meg med noen opplysninger?Jeg har selv tittet i kirkeboka for Grue, og kommet opp med kun to alternativer for Karoline Olsdatter. Den ene er: MINI7 1830-47 1/10 1833 no: 216 Karoline f: 27.9 (tenk jeg glemte å skrive av dåpsdatoen - utrolig bommert!) foreldre: Gm. Ole Gundersen og Kari Eriksdatter Søndre Sjølie (har også avskrift av kirkeboka fra Solør slektshistorielag, og her er det Karolius som står oppført ikke Karoline, det samme fant jeg på familysearch, her står dåpsdatoen 13.10) Det andre alternativet er: MINI7 1830-47 1/10 1834 no: 189 Caroline f: 15.11 dpt: 23.11 foreldre: Husm. Ole Larsen og Olia Vilhelmsdatter Smedeholen u/Sorknæs. -denne Caroline har jeg forsket litt på, og også spurt om tidligere, da hun lenge så ut til å være mitt eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ifølge FS gifter en Caroline Olsen seg med Hans Hansen 17.2.1856 i Nord-Odal. Far hennes er oppgitt til Ole Larsen.Kan det være denne Caroline du leter etter?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Jo, dette kan være riktig par. I bygdeboka står det at de ble gift i 1856. Og, ja ektefellen er Hans Hansen. Da var det nok muligens riktig Caroline jeg fant i første omgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Dersom du er interessert - Ole Larsen og Olia Wilhelmsdtr. hadde også to barn til som ble døpt i Grue:Oluf døpt 26.6.1836Wilhelm døpt 24.5.1838Ole og Olia ble gift 17.7.1834. Olia sine foreldre er trolig Wilhelm Johansen og Kari Johansdtr. som ble gift i Eidskog 26.12.1794. Olia ble døpt 27.10.1805 i Eidskog.Dersom mine antagelser er riktig, finner du Olia sine foreldre her i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er riktig Olia. Vinger bygdebok III side 459, Skullerudmoen. Foreldre Vilhelm Johansen Jansrud 1764-1819 og Kari Johansd. Skullerudmoen 1773-1820. I alt 12 barn, Ole f. 1811 uteglemt. Har det meste av den eldre del av slekta i base. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.