Gå til innhold
Arkivverket

[#19832] Aremark: Bergstrøm: Daniel Larsen bodde her i 1711

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Rita.Av mangel på dokumentasjon ser det nå ut til at vi kjører oss fast. Jeg har stor sans for spekulasjonene dine i innlegg 16, men jeg har et par supplerende anliggender.A: Denne SVOGEREN-. Begrepet svogerskap handler om et familieforhold mellom en person og ektefellens nærmeste slektninger. Vår tids juridiske definisjon er innsnevret til at svogerskap kun dreier seg om forholdet mellom person og ektefellens søsken. MEN: Kan det tenkes at en svogere også kan befinne seg i to forskjellige generasjoner ???Min spekulative påstand er at Jens sin svoger Jacob Olsen IKKE er i samme generasjon som Jens selv ut fra 1700-tallets bruk av begrepet ?B: SITAT: ”Een Jens Nielsens mortificerede Obligation til Sognepresten for Thune prestegield…Her nevnes årene 1729-1930,1732-1733 betalt af Jens Næses svoger 1734-1735 betalt af Jens Næses svoger 1736 -1737 og 1738 af Jens Næses svoger Jacob Olsen.. Fredrikshald 14 Octob 1739.” –sitat slutt. Det er Jacob Olsen som er skyldneren. Hva var det han betalte for ?? Har dette med stiftbørnene (stebarna å gjøre) ?? Jeg tror det er sannsynlig at betalingen hadde med et skifte, arv, eller et annet familieanliggende å gjøre.C: Stiftbørnene på Bergstrøm. -Det må da være svært rimelig å spekulere på om disse stebarna var etterkommere av Daniel Larsen, - enten barn eller barnebarn. Selv holder jeg en knapp på at Elisabet(Lisbet) Danielsdatter døde ung og etterlot seg barn med ektemaken Jacob Olsen. – Jens kom til å bli stefar for disse, mens Jacob selv åpenbart holdt til andre steder. Om disse stebarna noen gang holdt til Bergstrøm er et annet spørsmål. Vi vet kun at de hadde en stor skyld-andel i 1729 i fellesskap med Jens.PS: Jeg blir borte et par uker fra lørdag og kommer neppe til å bidra mer, men dette var et artig tema, selv om det ikke ligger helt innenfor min egen anetavle. Haldensvassdrags-genealogien er spennende greier.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg får takke for ditt bidrag her Iver. Tør jeg spørre hvor dine aner holdt til? -Jeg har som du sier kjørt meg helt fast,men det kan jo dukke opp noe uventet.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På den tiden det er snakk om i debatten her, kunne en svoger være en hvilken som helst slektning. De ble 'besvogret' den gangen,,,Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har mange ganger funnet skrevet svogre når slektskapet heller er tvilsomt. De var ofte nettopp bare 'besvogret' med hverandre.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Takker for respons for denne svoger-problematikken (innlegg 26). Man må kunne gå ut fra som et minimum at enten Jens eller Jacob har giftet seg inn i den andres familie. Og når vi vet at Jacob giftet seg inn i Daniels Larsens familie, så heller man jo rimelig selvsagt til den spekulasjon at Daniel Larsens familie og Jens Nilsen Næs sin familie har et eller annet nært slektsbånd. Mitt poeng var at svogerne ikke nødvendigvis må være av samme generasjon.Rita ! (til innlegg 27) Noen av mine aner holdt til i Øymark Går man langt nok tilbake i tid, som her, så har jeg i likhet med svært mange andre, (sikkert også deg), aner på Bøen søndre i Aremark.Et morsomt poeng med disse gamle slektene langs sjøene ved grensen er at de kan føres tilbake til Jøran Willumsdatter (Kamp), gift med Amund Gunnarsson Søegaard i Øymark og videre bakover til Rosensverd/Østby ætten i fra Skjeberg. Så vidt jeg forstår har også ”vår” Jens Nilsen Næss sine aner herfra. Se denne lenken: Lenke.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei RitaHar funnet dette i boken ' Slekten fra Grinder i Aremark ':Trond Andersen Grinder satt ikke med hele Grinder mange år. I 1711 selger han til ' sin kjære Broder Peder Andersen og hustru Mari Danielsdatter en Part af 9 Skinds Schyll i Grinder med Odels og Aasætesret'.Så kommer det: Peder Andersen Grinder lånte den 4 september 1753 av Anders Hansen Wiig, 360 Rd. Dansk kurant for å innløse sin kone Mari Danielsdatters skyld i gården Bergstrøm.Tron Andersen Grinder,f 1684,d 1762.Gift med Lisbeth Nilsdatter fra Rød f. 1692, d 1772.- Han delte gården slik at brødrene Arve og Peder fikk hver sin 1/4 part. Trond og Lisbeth hadde barnene: Nils f 1722 d 1806, Anders f 1724 d. u., Mari, Simon f 1736 d 1793.Gården gikk ut av slekten da kjøpmann Stang løste den ut i 1811.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har forstått det slik at det var feil her og at jeg sendte innlegget mitt på det tidspunkt det falt ut her.Jeg får takke dere for interesante svar.Men å koble Jens Nielsen på evt.slekter er på dette tidspunkt umulig for jeg vet for lite .Han var sønn av Niels Jensen Næs/Lund som var lendsmann i begynnelsen av 1700 tallet.Han skal i følge F S være født ca 1630 og være gift ca 1668 med ei Pedersdatter.Jeg får undersøke denne kilden -De gårder som jeg har i Øymark er bla. Dybvik, Halvorsrød,Kaasebo,Waalen,Graabøl,Herrø.Jeg ser at Lisbeth Nielsdatter var fra Rød.Det må jo være noen feil her,når hun får en sønn, Simen og er 54 år?Jeg ser at boka som du har, har de samme årstall som jeg. - Og Mari Danielsdatter har gjeld i Bergstrøm ! Anders Hansen Wiig er gift med en datter av Anders Jensen Tolsby,Maria. Her er det også slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Lill!Beklager, du hadde i boka 1692. Jeg har hun død i 1772 90 år gl.=1682 Det jeg håpet på her, var et mulig slektskap med min Jens Nielsen Næs.Står det noe om hvem foreldrene hennes er?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.