Gå til innhold
Arkivverket

[#19878] Poverudbyen i Drammen


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Fikk en mail fra en eldre slektning i Statene i dag, hun nevner da at hennes mor som vokste opp hos sine besteforeldre på morsiden på Strømsø, Drammen,(Poverudbyen) pleide å gå i kirken m. bestemor hver søndag, de måtte da gå over en bro!?? Trodde Poverudbyen lå på Tangen, Strømsø, og da ville det jo være mye kortere til Strømsø kirke. Eller tar jeg helt feil om hvor Poverudbyen lå? Nå kan det jo ha eksistert en bro der tidligere som er borte nå men?? Noen som kan oppklare dette for meg? :-) Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Poverudbyen i Drammen var der hvor Fjellsbyen ligger nu.Navnet synes på kart fra 1888. Mange har tolket dette som Pauvrebyen (pauvre . fransk : fattig , kanskje fordi det tidligere var trange kår i bydelen..Det var en som het Poverud som for ca. 170 år siden satt opp et lite hus oppe i den bratte skråningen.Tidligere var jo det en del kanaler nede på Strømsø, så det stemmer nok at de måtte over en bro for å komme til Strømsø kirke , så sant det ikke var Tangen kirke som muligens var noe nærmere.Det er en Ingrid M. Michalsen lærer på Brandengen skole i Drammen , (like ved dagens Fjellsbyen ), som har skrevet om dette.(1982) .mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha Tormod! :-) Tror jeg kan si med sikkerhet at min slektning har trodd det var Bragernes kirke moren gikk til som barn. Hun og mannen var her på kort visit en gang på 80-tallet, og etter det hun skrev om kirken var det nok Bragernes kirke de så på! Om det var Tangen eller Strømsø kirke de gikk til er jeg ikke sikker på, moren til min slektning var født i 1889, så det må ha vært på 1890-tallet de gikk til kirke. Vet du om de måtte krysse en bro for å komme til Tangen kirke også? Om de bodde i Poverudbyen?Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hvis de gikk til Tangen, (som egentlig er unaturlig siden Poverudbyen definitivt tilhørte Strømsø kirkesokn), måtte de over Leirelva i bunnen av Kobbervikdalen. Vet ikke om det var noe bru der, men det ville uansett ikke være store brua å huske mange år etterpå. Her gikk også grensa mellom Strømsø og Tangen.Det sies ikke når dette var, men hvis det var etter 1881 så måtte en over eller under Jarlsbergbanen, (Vestfoldbanen), for å komme til Strømsø kirke. Bl. a. ved Austad så er det en bru over jernbanen så vidt jeg husker. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det stemmer begge deler som Tore Næss nevner. Såvel bro over leirelven ved Kobbervikdalen , samt broen ved Austad, ved 'bikkjebettan' med Drammen sleng. Normal uttale ville vært Bikkjestykket. (Nede i alleen ved Austad gård).Men det var også kanaler nede ved Tollboden , som man ønsker å åpne opp igjen om noen år. Så der var det nok også noen broer.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Men det ville vel bli en lang omvei om Tollbod(øen) for å komme fra Fjellsbyen til Strømsø kirke?Vi sa forresten Bikkjestøkke!Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk til Tormod og Tore:-)Jenta var som før skrevet født i 1889, så dette var nok på 1890--tallet. Har kikket nærmere mantallet for Drm. 1900. Der sto følgende: (jeg har forandret litt på teksten)Drammen 13 54 Austadgade 185 Vaaningshus SidebygningE: Eier/Bruger ifølge jordbrugsskjema er Jonas Ålander, Gaardeier1 Johnas Ålander hf g Indtegt af gaarden f.1829 i Bohuslen SverigeMarie Ålander hm g Husmor f.1829 i Bohuslen Sverige Fanny Arnes. foster.Datter ug f. i Oslo 1889 (Hun var min amerikanske slektnings mor)Lå Austadgaten i Poverudbyen? Eller kan de ha flyttet?Tangen kirke blir vel nærmest her?Mvh Anne M.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Poverudbyen lå i 1865 i Skoger kommune i Vestfold. Egentlig lå området i Skoger inntil Schei komiteen slo sammen Skoger og Drammen Kommune 1.1.1964.Om du går inn på 1865 tellingen og søker på Poverud som gardsnavn, ser du at det var endel som bodde i området.Jeg har ikke sjekket 1900 tellingen.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.