Gå til innhold
Arkivverket

[#19917] Er det noen med tilgang til krk.bok for Holt, Tvedestrand: Marie Johnsdatter ?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Rigmor!Jo, jeg mener bestemt at Even Torchildsen Furland og Even Krogseje var samme person. Du vil finne mer informasjon i denne laaange tråden (særlig i siste del): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også litt mer på paret Ole Johnsen Auseleie og Ane Olsdtr. (12), men det får jeg komme tilbake til senere i dag/kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Supert Oddbjørn :o)Da er det vel mest korrekt å føre ham som Even Torchildsen Furland, og ikke Krogseje.Ingeborg Thorines sønn Torsten Ingvald f. 27.januar 1876, ble døpt i Holt 27.februar 1876. (Holt, Aust Agder MINI nr. A 10 (1872-1885), Fødte og døpte 1876, s.46, nr. 13)Han var sønn av en Torsten Herbjørnsen, om jeg har lest riktig. Bostedet var det verre med.Da får jeg gå i gang med med den laaaange tråden du nevner.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, Torsten Ingvalds far var en 'Hdkarl' Torsten Herbjørnsen, 33 år. I klokkerboka er yrkesbetegnelsen skrevet uforkortet: Handelskarl. Og så mener jeg det står Søom, Tinn på bostedet. Søom/Søum er et gårdsnavn i Tinn i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er det nok ja :o)Torsten Invald endte ihvertfall opp i Kristiansand. Prøver meg med en link, men av erfaring har disse lett for å forandre seg av en eller annen merkelig grunn: LenkeVirker den ikke, så bor han ihvertfall i Kristian 4des Gade 88, og er Stikningsarbeider ved Odderøens Befæstning.*Smil* og hilsen igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så var det paret Ole Johnsen Auseleie og Ane Olsdtr. Vi får ta det fra en kant. Først Ole Johnsen (og her lener jeg meg tungt på opplysninger fra Kjetil Eidskard i Åmli):Ole Johnsen var f. 1776 på Flåstøyl ('Flastøl') u/Åmli prestegard. Foreldre: Jon Olveson Tverstøyl (f. 1734/35) og Pernille Telleivsdtr. Høgevoll (f. 1734. Paret trolovet 31/1 1758 i Åmli.Jon Olvesons foreldre: Olve Olson Tverstøyl (1692-1761) og Inger Johnsdtr. (viet 8/7 1719 i Åmli). Inger datter til Jon Tallakson Tverstøyl (muligens bror til Anne Tallaksdtr., se nedenf.) og Tone Torgrimsdtr. Fiskvatn.Olve Olsons foreldre: Olav NN og Anne Tallaksdtr. Tverstøyl.Anne Tallaksdotters foreldre: Tallak Olveson Tverstøyl (f. ca. 1617, lensmann i Åmli 1664/1666) og Targjerd Neresdtr. Smeland (skifte 1698).Targjerd Neresdotters foreldre: Nere Børufson Smeland (død 1639 i Gjøvdal) og Asborg Eivindsdtr. Ramse (f. ca. 1611 i Tovdal).Asborg Eivindsdotters foreldre: Eivind Talleivson Ramse ('Trollmannen'; f. 1586 på Valebjørg i Fyresdal, død 1671 i Tovdal) og Targjerd Hyljesdtr. Haakedal (død 1645 i Tovdal).Eivind Talleivsons foreldre: Talleiv Olavsson Valebjørg, Fyresdal (ca. 1546-1623) og Gro Bendiksdotter Spokkeli.----------Det kan ellers se ut til at begge Ole Johnsen Auseleies foreldre hadde en felles ane i Talleiv Valebjørg, og her tar jeg det litt summarisk (jeg har jo ikke forsket på dette selv):1. Talleiv Olavsson Valebjørg g.m. Gro Bendiksdtr. Spokkeli2. Tarjei Talleivson Haatveit (bosatt i Nissedal) g.m. Ragnild Knutsdtr. Kyrkjebø (Kviteseid)3. Kari Tarjeisdtr. Haatveit g.m. Telleiv Torufson Austenaa (Tovdal)4. Inger Telleivsdtr. Austenaa g.m. Knut Bjørnson Ramse5. Telleiv Knutson Børtinhus Høgevoll g.m. Inger Aanundsdtr.6. Pernille Telleivsdtr. Høgevoll g.m. Jon Olveson Tverstøyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og så litt om Ole Johnsen Auseleies kone, Ane Olsdtr. Hun var døpt 13/8 1769 i Holt som datter til jernverksarbeider Ole Tallaksen Baaseland og Karen Christensdtr. Auseleie (Vassenden). Karen var døpt i Holt 1/1 1745 - og hun var søster til min ane Sone Christensen Vassenden. Foreldrene var Christen Christensen og Anne Sonesdtr. - men som du vil se av en annen debatt her (Lenke), så har jeg hatt problemer med å finne deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så fantastisk Oddbjørn :o)Jeg ble litt nysgjerrig på denne `Trollmannen´ Eivind Talleivson Ramse 'Trollmannen'; f. 1586 på Valebjørg i Fyresdal, død 1671 i Tovdal.Hva er grunnen til at han har fått det klengenavnet tro?Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilnavnet 'Trollmannen' hadde nok ikke noe med magi i tradisjonell forstand å gjøre, men han skal ha vært en 'trollmann' til å samle til seg eiendom, sies det. Om han da alltid brukte hederlige midler, skal være usagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

** i en stille søndag ettemiddag kom eg over denne deb. ** Når det gjeld 'trollmannen' - vel han hadde vistnok ei spesiell bok - men mest kjent som Oddbjørn sier for rikdomen - han kunne gå fra Ytre Ramse i Tovdal til Åmli kirke på egen jord. Men kanskje den største grunnen til rikdommen var nok 4 giftermål med ikke helt ubemidlede koner. Veldig mange i Åmli distriktet stammer fra han - blir nok over 1000 a4-sider hos meg med etterkommere. Men hans far Olav Tellevson Valebjørg fødd 1546 i Fyresdal - han hadde ihvertfall 8 sønner og 2 døtre som spredte seg over hele distriktet i Telemark og Aust- Agder.**eg har sendt deg ein mail - håper litt av interesse *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.