Gå til innhold
Arkivverket

[#19932] Christian Peter Killengren 1746- d 1817 Ervik, Trondenes,Troms.Hvem var han.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Eilertsen

Til Per Nermo innlegg 76. Bergitta Elisabeth, f 10. juni 1811, var en uekte datter til C.P.K.s datter Marie Cecilie f. 1784, faren var Johan Tennfjord. Denne Bergitta Elisabeth ble gift med en Andreas Johnsen, Tjeldsund. Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(77/76/73/13:) Takk, Thore ! Jeg ser nå at jeg vel har feiltolket måten Birgitte Elisabeth er nevnt på i innlegg 13. Jeg beklager dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Uten å ha fulgt tråden, - kun en kort kommentar;- hvilket imponerende og interessant svar i Steinar OLSEN's innlegg # 46!Innen 2. generasjon nevnes foreldrene til Sogneprest K©laus J:sön TOBIESEN STRUVE 1766-1807, Kristiansand. Gift med ovennevnte Sara Elisabeth RASCH KILLENGREN, - jfr. Terje SKROLSVIK's innlegg # 44.Det ligger kanskje utenfor trådens hoved-formål men jeg undrer om noen har ytterligere data vedrörende disse? Steinar nevner dessuten i nevnte innlegg FLOER's - jeg har en del data om disse dersom det kan vaere av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at det spørres om Struve og Floer. Sistnevnte familie skrev Konrad Naustvik om i Ofot-heftene på 1970 tallet.Den starter med Hans Hansen Floer Har ikke noen opplysninger om hvor han kommer fra.så litt Struve Den første var apoteker Johan Andreassen Struve f. 1702 fra Braunschweig og drev apotek i Kristiansand. der han døde 30061788.Hans kones far var fra til Riga i Litauen. Johan er bestefar til Kalus Struve som var prest til Loppa. Det var en Johan Martin 1723- til etter 1801 i mellom.Har mer men det blir vel litt mye utenfor dette tema.Du kan jo starte en ny debattSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christian Peder Killengreen, f. 1830 i Tromsø, ble altså gift med Rikka Elisabeth Henriette Floer, datter av Richard Floer og Susanna Marcelie Kathrine Oxholm.Jeg tipper at Rikka er søskenbarn (el.l.) av Bernhard Ingvald Floer (1827-1874) (g.m. Jensine Birgitte Marcusdatter Buck), som drev handelsstedet Brevik, Hasvik, Loppa. Bernhard hadde en (yngste) sønn Rikard f.1869, og var antakelig sønn av Hans Christian Floer (c1790-c1838) fra Rørøs (?), bosatt i Tromsø, som var sønn av hytteskriver og Eidsvoldsmann Richard Henriksen Flor (1767-1822). Hytteskriveren var muligens også far til Richard Floer, Rikkas far. (Søskenbarn altså, i så fall).Bernhard Floer's hustru Jensine Birgitte Marcusdatter Buck var d. av handelsmann i Øksfjord, Loppa, Marcus Arnt Buck, f. 1797 i Måsøy, og Maren Marie Bie Pedersen fra Kvæfjord, som døde 29 Aug 1879 i Molde, som enke, syk og blind (kan det bli værre) hos datterdatteren på Moldegård, Molde, og hennes ektemann, godseier Ulrik Wibye Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Så var det Anne Christiane Brysting (Brøsting) Teilmann (Tegelman) (1775-1826), 3. kone til bøkker og handelsmann i Hasvika (Loppa) og Ervik (Harstad), Christian Peter Killengren (c1748-1817).Hennes far Andreas Peter Tegelman (Teilmann) (c1745-1791) må vel være sønn av sogneprest i Hole, Ringerike, Buskerud, Hans Teilmann (1705 Ribe,DK - 1765 Bragernes) og Anna Petersdatter Brøsting, død 1764. Disse hadde også en annen sønnedatter Anna Brøsting Teilmann, datter av Christian Teilmann, sogneprest i Borge, ØF, senere Modum (der han startet frukttreplanteskole). Sistnevnte var gift med enken (Anna Elisabeth Margaretha Christiansdotter Finckenhoff) etter sogneprest i Lom, Peder Middelfart (c1735-1770).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(57:) Hvem kan være foreldre til kjøbmann i Hasvik, Loppa, Peder Røst, gift ca. 1803 med Mette Elisabeth Tegelman / Teilmann (f. 1780) (søster av Christian Killengrens 3. kone) ?Og hvem kan være foreldre til Peder Røst sin svigermor, Karen Grønbech Lund, f. ca.1752 (g. ca. 1775 m. tollkontrollør i Kristiansund, Andreas Peter Tegelman c1745-1791) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitok feil Floer familie i stad, de er riktignokk inngift i Killengrenslekten begge to. angående Ingvald B. Floer og Rikka Floer er søskenbarn som du skriver Bestefar er Richard Floer far til Ingvald er Henrik Chr. FloerFant en del Teigmann på denne linken http://www.jemtland.com/Lurer foresten på hvor jeg finner noe om Klaus Lampe g. m. Birgitte K.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(84/81:) Hvis jeg forstår Steinar rett, så er Bernhard Ingvald Floer (1827-1874) (Brevik, Hasvik, Loppa) sønn av Henrik Chr. Floer (ikke av hans bror (?) Hans Christian Floer (c1790-c1838) fra Rørøs (?), bosatt i Tromsø). Disse var sønner av hytteskriver og Eidsvoldsmann Richard Henriksen Flor (1767-1822). Hytteskriveren var vel da også far til Richard Floer, Rikkas far. (Rikka og Bernhard er dermed alså søskenbarn, fremdeles).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Nytt svar fra Statsarkivet etter at jeg spurte om de hadde CPKs borgerbrev og om hvorfor CPK ikke fantes det militære manntallet. Igjen, stor takk til Tor L. Larsen ved Statsarkivet i Tromsø!'Det var Kongen som ga handelsbevillinger på landet. Slike kan etterspørres i Riksarkivet. Nils A. Ytreberg skriver i 'Handelssteder i Finnmark' at CPK i fikk 1783 bevilling til å drive handel i Fagervik i Hasvik. Boka har forøvrig en grundig omtale av engelskmennenes herjing i 1809. Vi har ikke jamnført den med Alta bygdebok. I ei eske fra Fylkesmannen i Finnmark med borgerbrev for Hammerfest i det aktuelle tidsrommet er det ikke funnet noe for CPK.Som før nevnt finnes det ikke i Statsarkivet i Tromsø noen militære manntall for Finnmark fra disse tidene. Finnmark sto utenom det ordinære militærstellet i Norge, når man unntar Vardøhus festning. I tre ruller over befal og mannskap ved Vardøhus festning 1780-1782 finnes ikke CPK.Ellers bør man kanskje merke seg at navnet er stavet Kildengren iallfall ved første forlovelse og giftermål. At en bekk eller elv som springer ut fra en kilde (ile, olle) kan dele seg i fleire greiner, er vel et relativt naturlig fenomen. Dette synes å peike mot en språklig sett skandinavisk/dansk opprinnelse. Det kan tenkes å være et konstruert navn, å ikke stamme fra et konkret stedsnavn. Eksperter på stedsnavn i Sverige og Danmark vil vel kunne si noe sikrere om det. Men som kjent var det på 1700-tallet dansktalende befolkning i områder som nå ligger i Tyskland.Det kan ikke utelukkes at noe om CPK finnes i f.eks. Amtmannens eller Fogden/Sorenskriveren i Finnmarks arkiver. Men det kan bli som å leite etter ei nål i en høystakk, og Statsarkivet kan dessverre ikke avse tid til det.Det skal likevel ikke utelukkes at undertegnede vil gå inn med hjelp i Debattforumet seinere, f.eks. hvis noe dukker opp under mitt arbeid.Med vennlig hilsen Tor L. Larsen, e. f. førstekonsulent'Jeg kontakter nå Riksarkivet for å høre om, og hva, de måtte ha på CPK i sine arkiver. Mvh Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Rettelse: Ytreberg skriver at CPK fikk på Fagervik gjestgiverrett 31.10.1801, ikke i 1783 som oppgitt pga. feilhusk fra dagen før. Kan også bemerke at ifølge Ytreberg skrev CPK seg 'Kilgren' i Hammerfest 1783. Det er ikke godt å vite hvor Ytreberg har det fra. Kil kan vel også tenkes å være av f.eks. kile eller Kiel. Mvh, TLL/SATO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitil P. NermoLenkeher har du ekteskapet med Jensine, og som du vil se er det Henrik faren heter. Navnet du har på han har byttet rekkefølge på fornavnene som du vil se.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Siden det var undertegnede som i sin tid startet denne debattern, ser det på sin plass å rette en stor takk til dere alle for gamle og nye interessante bidrag i debatten. Og en særskilt takk til Tor L. Larsen ved Statsarkivet i Tromsø for din hjelp til forsøket på å bringe klarhet i opphavet til Hr. Killengren/Kildengren/Kihlgreen osv.Han fikk altså rett til å drive gjestgiveri i Fagervik 31.10.1801, men trolig fikk han rett til å drive handel i Hasvik så tidlig som i 1789.Så spørs det da om det lar seg gjøre å finne et eventuelt handels/borgerbrev ved Riksarkivet. Jeg har sjekket i ulike kilder knyttet til Bergen for å se om han kunne ha kommet til Finnmark den veien, men uten hell.Om han var svensk/dansk eller tysk, eller for den saks skyld bare har tatt slektsnavnet Killengren, er ikke lett å finne ut av. Men jeg har fortsatt stor tro på at det skal la seg gjøre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er lenken til dødsfallet til Anna Christianna Teilmann Østreng født Killengren på gården Møkelland i Trondenes, Troms. Hun døde 04.05.1881 og ble født i Ervik 04.10.1811.Se post nr.16, kvinnekjønn. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Siden vi nå i fellesskap har nøsten i Killengren og hans familieforhold, undres jeg på om det er noen av debattdeltagerne som vet noe om opphavet til C.P.Killengrens andre hustru, Bergithe Cathrine Aasen. Hun skal angivelig være født rundt 1755 i Gamvik, men jeg har ikke sett dette dokumentert noe sted. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Steinar's innlegg # 80;- Mange takk for at du tok deg tid til å svare vedrörende STRUVE og FLOER i denne CPK-debatten. Selv har jeg nok med å 'holde styr' på den såkalte PCH-debatten, nr. 53.912. Av ulike årsaker her jeg ingen mulighet til å starte en ny tråd hva angår STRUVE, - dessverre.Interessant å registrere at Apoteker Johan A:sön STRUVE's 1702-1788 sviger-familie hadde tilknytning til Riga i Lettland. Skal se naermere på dette.Kommer gjerne tilbake med en kommentar vedrörende FLOER på et senere tidspunkt. Takker 'endog' for henvisningen til Ofot-heftene på 1970-tallet om denne slekten, som i fölge ulike kilder synes å ha sitt opphav i Nederland.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Jeg fikk nå 10:30 en hyggelig telefon fra Tor Weidling i Riksarkivet. Han hadde sett gjennom navneregistrene for de relevante arkivene, men ikke funnet CP.Killengren noe sted. Et forslag fra Weidling var at dersom CPK hadde 'kongelig tillatelse til å gifte seg i hjemmet', noe som vanligvis var notert i kirkeboka, ville det gi en tråd å lete videre etter. Noen som har sett en slik tilføyelse? Som Weidling også sa, det kan godt være at korrespondanse til/fra CPK har gått via amtmann eller fogd, men da er det registrert under dem i arkivet, og det blir som nåla i høystakken... Noen gode ideer? Mvh Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for ny tilbakemelding Gisle, selv om innholdet kanskje var noe skuffende.Jeg kan ikke huske å ha registrert at Killengren giftet seg i hjemmet, men her er i alle fall trolovelse og ekteskap i 1779 med Else Margrethe Hunslund., Se høyre kolonne, venstre side i kirkeboka.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Og her er lenken til trolovelse og ekteskap med Berhithe Cathrine Aasen. Se øverst høyre kolonne høyre side i kirkeboka. Lenke Og her er det tredje og siste ekteskapet i 1798 med Ane Christiana Tegelmann.Se nest sidte post på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der fant jeg jordfestelsen til Christian Peter Killengren 13 mai 1817. Han var da omlag 69år gammel.Se høyre side i kirkeboken. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Har i dag fått følgende fra Tor Weidling i Riksarkivet;'I forbindelse med ekteskapsinngåelsen 1798 er det i kirkeboka sagt at kjøpmann Killengren og jomfru Tegelmann ble viet i kontrollør Jessens hus. Man måtte normalt ha kongelig bevilling for å gifte seg andre steder enn i kirken. Vi har undersøkt i navneregistrene til Danske Kansellis serier med kopibøker 'Norske registre' og 'Norske tegnelser' 1797-1798. Undersøkelsen førte ikke til funn av en slik kongelig bevilling. Derimot fant vi en bevilling fra 29. september 1797 på å sitte i uskiftet bo (Danske Kanselli, Norske registre 1797, s. 449b). Bevillingen er i kopiboka bare ført i stikkordsform, og vi så ingen opplysninger om hans opphav el. l. Det ser ikke ut til at søknaden om å få sitte i uskiftet bo er bevart (Danske Kanselli, Norske innlegg, 3. kvartal 1797).Med hilsen Tor Weidling e.f. førstearkivar'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei: jeg kan ikke tilføre så mye nytt om Christian Peter Killengren, men jeg anbefaler å søke på dis danmark og be om et søk i borgerboken for Flensburg. Min tiptipoldemor er Bergithe Andrea Grønbech Teilman som ble gift med min tiptipoldefar Lorenz Peter Jessen i Hammerfest kirke 9 nov 1800. Lorenz Peter var da konstituert som tollkontrollør i farens, Peter Jessens embede mens denne var i København. Lorenz Peter er født i Kristiansund i 1777, det samme er Bergithe Andrea, i des 1778. Faren hennes var toldkontrollør Andreas Peter Teilman og moren Karen Grønbech Lund. Foreldrene til Lorenz Peter var Peter Jessen,født 1748 og oppvokst i Flensburg og moren var Cisilie Joensdatter Schielderup, født på Hamarøy, men oppvokst hos sin onkel Peder Krogh Bonsach i Kristiansund. Lorenz Peter får to søsken til i Kristiansund, Ane Dorothea og Peter Krogh Bonsach Jessen. De flytter en periode til København, men flytter til Hammerfest i 1788 da Peter blir toldcontrollør der. Peter blir tollkasserer i Arendal i 1804 og flytter dit. Han dør der i 1814. Lorenz Peter og Bergithe Andrea bor en periode på Ingø og bestyrer Vogelsangs handel. De flytter så til Klauva (Kløven) på Senja i 1808, får 6 barn der. I 1822 blir de skilt(antagelig pga Jessens store konkurs) og Lorenz Peter dør på sin gård Solberg 6 juni 1837 og hans fraskilte kone, enkemadam Bergithe Andrea dør på Kårvikneset i Lenvik 1838. Bergithe Andreas søster Ane Christiane gifter seg i Lorens Peters hjem i Hammerfest i 1798 med Christian Peter Killengren. Mette Elisabeth gifter seg med kjøpmann Peder Røst i Hammerfest. De andre søsknene var, slik jeg har funnet ut, Maren Johanne, født 1781, Ane Brink, født og død i 1784, Andreas Peter, født i 1785, Ane Birgithe, født i 1787 og tilslutt Friderich, født 1790 og bosatt i Stavanger i 1801 sammen med moren etter at hun var blitt enke i 1791. Maren Johanne blir gift med coffardie captein Jørgen Christian Lund i Arendal. Dette er en kortversjon av slekten. Mvh Oddmund Jessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var foreldre til toldkontrollør i Kristiansund, Andreas Peter Teilman (c1745-1791) sin kone Karen Grønbech Lund (f. ca.1752) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei igjen. Jeg vet foreløbig ikke hvem som er foreldrene til Karen Grønbeck Lund. Men jeg har en korreksjon å komme med når det gjelder mitt forrige innlegg om familien Teilman. Siden Andreas Peter var tollbetjent i Høivarde, har jeg sjekket kirkebøkene for Avaldsnes. Der finner jeg følgende: I 1771, det er da han begynner som toldbetjent, er det oppført visituer Teilmans drengebarn. Jeg tror det døde eller var dødfødt. I 1773 er Visituer Teilmans drengebarn Hans Christian døpt. Faddere:Peder Holterman, David Holterman, jomfru Berthe Rødder og Anne Margrethe Engelsen. I 1774 er Visituer Teilmans pigebarn Anne Brosting døpt. Faddere: Captein Dons?, Mathias S...?, Rasmus Engelsen, jomfru Casti?Lange, Ingeborg Engelsen. Men tolker jeg kirkeboken rett dør Anne Brosting 3 uker gammel. Så flytter de antagelig til Kristiansund, og der får de i 1775,13 okt, datteren Ane Christiane Brosting som senere gifter seg med Christian Peter Killengren. Hun er vel oppkalt etter sin avdøde søster. Maren Johanne som ble gift i Arendal, kalte sin elste sønn for Peter Lorentz Lund. Han er registrert i gravregistret i Arendal som 'Consul Peter Lorentz Jessen Lund'. Han ble født i Arendal mens min 3xtipoldefar Peter var tollkasserer der. Denne Peter Lorentz Lund gifter seg med Caroline Sophie Dorothea Kløcker fra Kragerø. Kanskje Karen Grønbeck Lund hadde tilknytning til Arendal? Eller kanskje til Stavanger siden hun flyttet dit som enke? Mvh Oddmund Jessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Cay-Erik Geipel, på DIS-Danmark, sier; 'jeg har slået op i Flensborg bys borgerbog, men beklager, der er ingen Killengren - heller ikke i de forskelligste andre stavevariationer. Den anden bog ...'Die Flensburger Geburtsbriefe' 1550-1750, Auswanderung aus Flensburg, nævner ham heller ikke'. Link http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,394952/Har du som leser dette innlegget en idé til hvor og hvordan bekrefte Christian Peter Killengren sin fødsel og opphav, så ikke nøl med å poste ideen her!Mvh Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddmund Jessen

Hei: Per Nermo spør om hvem foreldrene til Karen Grønbech Lund var. Jeg har funnet Karen Grønbech, født i Arendal 21 mars 1752 som datter av Johan Gustav Lund og Anne Olsdatter Krüse. Johan Gustav Lund og anne Olsdatter Krüse gifter seg i Arendal 18 des 1749.Andreas Peter Teilman er født i Hole 7 sept 1745 som sønn av sogneprest Hans Teilman og Anna P Brøsting. Andreas Peter dør i Kristiansund 27 juli 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.