Gå til innhold
Arkivverket

[#19960] Domsakter og fengsel


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg ser at min oldefar dukker opp i domsakter for Nordhordaland (210 Johannes Svendsen Stenedalen nr. 27 pakkenr. 231) i 1859. Jeg ser det i forbindelse med at han også blir satt i fengsel 29.07.1859 (Innsette i fengslet i Bergen 1850-1875 løpenr. 131893) Hva var det han hadde gjort? Hvor lenge satt han inne ? Er det andre opplysninger å hente omkring dette ?Som om dette ikke var nok ble Hansine Albertine Hansdatter Stenedalen satt inn 30.11. 1861 (løpenr. 1785 152). De samme spørsmålene gjelder henne. Hun ble forøvrig gift med Johannes senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Svendsen Stenedalen satt i 10 dager på vann og brød etter dom i Midhordland 12. juli 1859. Årsaken til saksanlegget var tyveri.Hansine Albertine Hansdatter ble også satt inn på 10 dager med vann og brød. I hennes tilfelle etter dom 7. november 1861 i Midhordland, og for 'løgnagtig udleggelse av Barnefader'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk for svaret. Er det i dette tilfellet - eller i andre tilfeller, mulig å få tilsendt kopier av sakspapirene ? Kostnader vil selvfølgelig bli betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret vil være ja så sant materialet er i en fysisk forfatning som tillater kopiering. Det erdet i foreliggende tilfelle. Bestilling kan sendes til Statsarkivet i Bergen på epost, gjennom telefon, med faks eller per brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.