Gå til innhold
Arkivverket

[#19977] Byarkivet, Oslo

Gjest Gunvor Tofte
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jeg synes det er fint å se at så mange reagerte negativt på Vigerusts frekke spørsmål - jeg reagerte selv, men tenkte at jeg ikke skulle si noe om det. Komisk at han skriver at han neimen ikke tror på at folk ikke har tid/råd til å reise! Underforstått tror han det er latskap - eller noe sånt.....men hva så??? Jeg har selv bedt om hjelp til ting jeg kanskje kunne finne ut selv hvis jeg dro på Riksarkivet og gravde i mikrofilmene, men livet er kort og tida er knapp, og derfor sender man ut en forespørsel sånn på vona.... Av og til får man hjelp selv, av og til kan man hjelpe andre. Det er jo det som er det fine med Digitalarkivet! Vigerust har også tidligere hatt innlegg som holder en ukoselig tone, og jeg håper han nå tenker seg om litt før han skriver slik igjen... Sånne innlegg virker veldig uvennlige og kan jo skremme folk bort fra nettsidene. Det var antagelig ikke sånn ment fra Vigerusts side, men nå kan han jo se hvordan de fleste reagerer på sånne kommentarer, og kanskje heller forbigå i stillhet de innleggene han finner 'kravstore'....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tore; ditt første innlegg valgte også jeg å tolke positivt (og jeg tror faktisk det var slikt du mente det)Men senere har du bare rotet det til. Jeg er også av de som har spurt om - og til dels fått fin hjelp. Jeg - og neppe noen andre med meg blir skuffet eller fornærmet om vi ikke får hjelp!Forøvrig så bes det ikke bare om hjelp til å grave i arkiv i Oslo; det gjelder også i regionale og lokale arkiv.La oss alle forsøke å være høflige; har vi med eller mot vitende ordlagt oss dumt så bør vi beklage det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bare kom med flere kommentarer!Jeg vil komme med en oppsummering om et par dager, når vi får sett om noen har reist til Byarkivet i Oslo for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Oppsummera kan eg gjera. Gunnvor Tufte spurte om nokon som hadde eige ærend på Byarkivet i Oslo også kunne undersøkja noko for henne. Det meinte Tore Vigerust at dei ikkje burde gjera. Alle andre meiner at om det høver slik og ein har lyst å gjera det, så gjer ein det. Om det er slik at det ikkje høver for nokon eller ingen har lyst, så er det heller ingen som blir fornærma av den grunn. Og ingen har tapt noko. Og det bør sjølvsagt ikkje halda nokon borte frå å spørja ein annan gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kommer med en oppsummering senere.Men Jan, du tillegger meg da uttalelser og oppfatninger jeg alldeles ikke har eller har hatt, når du skriver: 'Det meinte Tore Vigerust at dei ikkje burde gjera.' Selvsagt burde folk hjelpe. Jeg har ikke ment annet. Men det er er en GRUNN til at en del som spør etter hjelp i form av arkivundersøkelser (vel og merke i arkivene), ikke får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Ja, dette ble noe til debatt på grunn av ( trodde jeg )et uskyldig spørsmål, som ingen trenger å bry seg med, hvis de ikke har lyst til det. Når det gjelder grunn til at jeg ikke drar til byarkivet selv, er at jeg er ei gammal kjerring som ikke har mot til å reise til Oslo alene. Ellers så har jeg stadig spørsmål selv om å finne slekt til folk, og jeg hjelper så godt jeg kan, ved hjelp av egne microfisch, internett og besøk på Norddalsarkivet,og jeg var så dum at jeg trodde det kunne gå an å be om hjelp med byarkivet. Men jeg skjønner jo også at det kan bli som å lete etter nåla i høystakken, for jeg har ikke andre opplysninger enn det som står i folketellingen for Toten 1900. Det eneste jeg kunne tenke meg, var at mennene i familien brukte etternavnet Bakken. Ellers takk for adressene jeg fikk, skal prøve meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Gunvor! Jeg synes diskusjoner som det dette utartet seg til, er helt unødvendige. Men, jeg tror at det ikke er bare vond vilje at du ikke har fått svar på selve spørsmålet ditt!Det finnes ikke søkbare kilder for å finne alle de navnene du leter etter, og det vil bli en uoverkommelig jobb å finne noe ut av dette.Du må først finne eksakt hvem personer som flyttet inn til Oslo, så kan det hende at det går å hjelpe deg! (Jeg gjør det så gjerne!!!) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Hanssen

Enig med deg, Laila, men jeg skulle ønske at når noen ber om hjelp, kunne de som ikke har noe positivt å bidra med, tie stille, og forble det stille, så vet vi hvor landet ligger. Det er ikke alltid det er nødvendig å male ut alt i full bredde. Og vi er utrolig takknemmelige, vi som får hjelp av og til!Vennlig hilsen Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg tillater meg å foreslå at Tore får komme med oppsummeringen sin.Deretter legger vi temaet dødt!Om vi så løfter blikket over på innledningsspørsmålet så ser vi jo at det er noe bevegelse på tema 19219.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om man ser på innlegg nr. 3, 5 så synes jeg at de klart og tydelig forteller en del om holdningen til å hjelpe andre. Og stort mere er det vel ikke å si om det. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Denne diskusjonen har skiftet tema nedover i tråden. Jeg tror ikke det er noen tvil om at Tore Vigerust hjelper mange gratis eller for betaling, både privat, her i forumet og ved hjelp av det store materialet han legger ut på sine hjemmesider.Men det denne diskusjonen startet med var reaksjoner på at Vigerust svarte arrogant og uforskammet på et innlegg med bønn om oppslag i originalkilder i byarkivet i Oslo. Det får han tåle å høre. Også at han, som mer eller mindre heltidsbeskjeftiget og tildels betalt slektsgransker, trenger langt mindre motivasjon for å oppsøke arkiver i Oslo eller på Lillehammer, enn de fleste andre - som må ta fri fra familie og jobb for å komme seg dit (ja, selv i feriene må de fleste la andre hensyn enn 'gleden av å finne kildene selv' ofte gå foran).At vi som påpekte dette dermed har forpliktet oss til straks å foreta oppslaget Gunvor ber om, ser jeg ikke logikken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ang. innlegg 36 med Lenke:Vil bare si at jeg ikke er sur.Jeg synes en professjonell slektsgransker kan slett ikke hjelpe noen brukere i et åpent forum med å foreta arkivundersøkelser gratis, mens klienter må betale tjenestene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.