Gå til innhold
Arkivverket

[#19982] Ragnhild Olsdatter, f. ca 1814, Vågå


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Ragnhild Olsdatter er iflg. folketellingen fra 1865 født ca. 1814 i Vågå. Hun giftet seg 28.12.1837 med husmannen og felespilleren Hans Johannesen Bolstadløkken. Hvem var foreldrene hennes ? (Jeg har funnet to aktuelle Ragnhild; en døpt 7.3.1814, datter av Ole Moshuset og en døpt 24.7.1814, datter av Ole Andersen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ole ble døpt i Vågå 2. pinsedag 1784 som Thore Moshusets dåpsbarn. I 1801 var han tjenestegutt på Moe: LenkeKari Thordsdtr. som du finner tre linjer nedenfor (også blant tjenestefolket) var søster til Ole.Både Kari, og småsøsknene Guri og Rønnaug er alle innført i dåpslista som Thore Moshusets dåpsbarn. Dermed kan vi være sikre på at Oles foreldrene var Thore Larsen (54) husmann med jord og skomaker, og kona Marie (Marit) Hansdtr. (45) som står oppført som første husmannsfamilie under Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Tusen takk enda en gang, Aud.Vet du hvem Ole Torsen Moshuset giftet seg med ? Det kan være Marit Eriksdatter (1810) eller Marit Østensdatter (1805)..Og moren hans Marit Hansdatter - vet du hvem faren hennes var ? Det er flere å velge mellom ..Far til Tore Larsen Moshuset var Lars Toresen. Kan kan ha kommet fra Lom ? Det er jo ikke så langt fra Nordherad til Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Trond; når du spør om kona til Ole Toresen Moshuset, begynner jeg å bli usikker på om vi snakker om samme familie.Innledningsvis i denne tråden viser du til at datteren Ragnhild iflg ft-1865 var født ca. 1814. Hvor har du funnet familien i 1865?Kona til Ole, og altså mor til Ragnhild f. ca. 1814, kan ikke være født 1805, langt mindre i 1810..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Eh - du tenkte på vielsesår kanskje....?Ole Thoresen og Marit Eriksdtr. ble viet 26. april 1810. Kausjonister var John Moe og Christen Kjøbanger.Ikke stort å bli klokere av sånn umiddelbart, men... kausjonistene gjør meg i hvert fall sikker på at dette er Ole Moshuset.Dessuten bar han sønnen Thore til dåp i september samme år, innført som Ole Moshusets dåpsbarn, og da skulle det ikke være noe tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Da er kanskje Marit Eriksdatter født ca. 1787, og datter til Erik Jensen, 44 år i 1801 og husmann under Lunde, og Anne Eriksdatter 48 år i 1801 ? (Jeg finner en Marit Eriksdatter til i Vågå, men hun er litt eldre og bosatt i Bredebygden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Nå var jeg så godt i gang med moren til Ole Moshuset at jeg må ta det først. Jeg begynner nemlig og tro at jeg har klart å sirkle henne inn.Da Tore Larsen og Marit Hansdtr. giftet seg i Vågå 6. februar 1784, var John Moe og John Hansen kausjonister.Da ekteparet døpte barna, var det blant fadderene ei Brit Hansdtr. og ei Rønnaug Hansdtr.Så finner jeg dette ekteparet:Hans Jonsen og Kari Larsdtr. giftet seg i Vågå 15. juni 1754. Kausjonister var Knut Storvik og Rolf Trælviken.Ekteparet døpte datteren Marit den 18. juli 1754, sønnen Jon i 1757, datteren Brit (Berit) i 1761 og datteren Rønnaug i 1764.(Alle er innført i dåpslista som Hans Jonsens dåpsbarn. At det alltid var flere folk fra Storvik som faddere ved hvert barns dåp, gjør meg sikker på at det dreier seg om samme Hans Jonsen.)Her har vi vel Marit selv, broren Jon som var kausjonist da Marit giftet seg, og søstrene Brit og Rønnaug som var faddere til Marits barn.Noen ganger er det dessuten lov å ha så mye flaks at man finner gamle foreldre i live også; LenkeJa, hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da var det kona til Ole Toresen Moshuset; Marit Eriksdtr.Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være den Marit som ble døpt i Vågå som Erik Bakkens dåpsbarn den 4. februar 1787.Erik Bakken hadde også døtrene Ragnhild og Kari til dåp hhv i 1791 og 1795, og jeg er derfor overbevist om at dette er Erik Olsen under Rottem: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10515&variabel=0&postnr=1860&fulle=true&spraak=n>LenkeMarit må ha blitt til Marie i ft-1801, og er sikkert hun som var tjenestejente på Bolstad: LenkeDette gir jo dessuten en logisk forklaring på hvordan Ole Moshuset kunne bli husmann helt nede på Lalm.Vi ser av ft-1801 på 'Røttem' at foreldrene til Marit het Erik Olsen og Brit Olsdr. I vielseslista i kb står disse to oppført uten vielsesdato. Forlovelsesdatoen var 25.02.1779. Etter Erik Olsen er det skrevet noe som er vanskelig å tyde, men jeg er ganske sikker på at det står 'fra Dobre'.Når det gjelder Brit, så kan det ikke være andre enn hun som ble døpt som Ole Dammens dåpsbarn den 29. august 1751. Faddere var John Bråten, Brit Jukulen, Gunhild Kleppe, Marit Åsen og Ole R:enget.Ole Dammen er identisk med Ole Paulsen Tolstad (1715-1774) gm Ragnhild Tjøstelsdtr. Kleppe (f. 1725) Han var nr. 11 av de tolv barna til Paul Hansen Tolstad (1652-1739) gm Anne Olsdtr. Rusnes (1678-1732)Foreldrene til Ragnhild, Tjøstel Johnsen Kleppe (1694-1765) gm Ingeborg Johnsdtr. Helle (1700-ca. 1738) fikk bare døtre. Ragnhild var nr. 3 i rekken, men begge de eldre søstrene døde som små. Det ble derfor Ragnhild sammen med ektemannen Ole P. Tolstad som fikk skjøte på Kleppe sygard etter hennes far da han skiftet i live med døtrene 21/3-1741. Se Ættesoge for Gbrd III, side 93. Det står også om dette i Ivar Kleivens bok 'I gamle Daagaa' side 367.Erik Olsen 'fra Dobre' var etter sigende fra Lindsø. Han står nevnt i skiftet etter svogeren Jon Olsen Kleppe (1768-1789) som døde ugift, og står da oppført som Erik Olsen Rottem.Jeg kan ellers nevne at Erik og Brit fikk to sønner før datteren Marit; Tjøstel døpt i 1780 og Ole døpt i 1783. De var begge ute som tjenestefolk i 1801, Tjøstel på Rottem og Ole på Bårstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg kan bare gjenta: Jeg er imponert over ha du finner ut av, Aud.Og jeg må si meg enig med en annen kar som er interessert i Vågå-slekter: 'Taulstad er omtrent som en rotstokk !' - men det er kanskje ikke så rart, alle barna til Paul Hansen Taulstad tatt i betraktning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er rart med Tolstad-slekta; finner man en link dit, så er man liksom 'reddet', for da har man igrunnen funnet resten :-)Vel, hva skal vi tro om farsiden til Ole Toresen Moshuset? Hvor har du funnet holdepunkt for at farfaren het Lars Toresen? Og hva får deg til å anta at han kan være kommet fra Lom?Jeg har funnet en dåp i Vågå i 1746: Lars Toresens dåpsbarn Tore. (Synes det står Dom Rimin ? men finner den ikke i Dage.) Faddere: Knut Østrem, Ole Sæta, Knut Svare, Randi Råstad og Torø Blessum.Her er det faddere fra både Sjårdalen, Skogbygda og 'Mo'om', men jeg må melde pass.Nå får jeg snart bygdebøker for Lom, så hvis du har en teori med utspring derfra, så kan jeg i det minste se om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg fant dåpen til Tore Larsen i Family Search - 6.3.1746, med far Lars Toresen. Om dette er den riktige Tore Larsen vet jeg ikk sikkert. Det med Lom var mest et skudd i blinde, siden en Lars Toresen giftet seg i Lom i 1736, og avstanden fra Lom til Nordherad ikke er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Til Trond !Er det ikke godt at det finnes noen slike som Aud ! Jeg har også fått masse hjelp av henne.Hei Aud og takk for sist ! mvh sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.