Gå til innhold
Arkivverket

[#20084] Ref. 19940 - Skifteregistrene på nettet


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Mitt innlegg under 19940 kom vel inn på galt sted, så jeg gjentar det her:Nedrebö skriver at de fleste skifteregistrene er utlagt. Han mener vel ikke 'alle', men bare de fra Bergen? Dette satte meg på spm. om skifter og ville slå opp skifteregisteret for Akershus stift 1682-88, som faktisk står på listen, men det kommer aldri opp noe. Er det for tidlig for oss å få det opp ? Eller er det en feil i systemet ? Hilsen Helge Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg bekefter at alt er iorden, (det var vel mest jeg som var klönete), men - mens Drammens skifter er nydelig oppsatt i skjemaform, er dette for Akershus stift bare en litt skuffende fotosamling som er meget vanskelig å lese (for oss amatörer). OK, jeg vet at omfangsrike utskrivinger er et budsjettspörsmål for DA og min ytring trenger derfor ikke noe svar. Beste hilsen Helge Naess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må merke deg forskjellen mellom skifteregister og skifteprotokoll. Dei fleste er registre med berre namn, gard osb. samt protokollnr. og side, medan det for Akershus er både eit register (til venstre) og digitalisert bilete av protokollen. I sjølve protokollen står jo alt (sjølv om det for mange av oss er uleseleg), medan det i registeret berre står namn (og for Drammen nokre opplysningar attåt). Men eg er viss på at det i protokollane for Drammen står mykje meir enn det som er lagt ut i registeret.Det vil vere ei bortimot håplaus oppgåve å skrive av alle skrifteprotokollane i Noreg. Det næraste vi kan ha von om å koma, er digitaliserte bilete av dei - med tilhøyrande register, som for Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for forklaringen. Riksarkivet i Oslo har på lesesalen mange skuffer m/gammeldagse 'Kardex'-kort, bare registreringer selvfölgelig, men de er meget nyttige i seg selv. Det later til at budsjettet må ha blitt oppbrukt eller at skriverne har oppgitt ånden, for det er neppe komplett og arbeidet ser ikke ut til å være fortsatt, kanskje i håp om fremtidig digitalisering ?! Ja, vi kan önske oss så mangt. Hilsen Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det eg snakka om, var dei registre og protokollar som ligg ute på DA. Kva dei har av registre på de ymse arkiva, veit eg lite om. Men har dei registre, er dei truleg opphaveleg laga for at dei lettare skal kunne finne fram i protokollane; det er vel det registre er til for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.