Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Marianne Sulesund

[#20164] Posetivspeler

Recommended Posts

Guest Marianne Sulesund

Hva er dette yrket? Finner det i FT 1865 Trondheim.

Guest Berit Knudsen

Trekkspill men jeg det er.

Guest Aud Sandbu

Positiv er et musikkinstrument, et portabelt orgel uten pedaler. En positivspiller kan nærmest sammenliknes med en lirekassespiller sånn yrkesmessig.

Guest Aud Sandbu

Kan ellers tilføye at min far fortalte at i hans barndom kom det fra tid til annen reisende folk inn på gardstunet, stilte seg opp og spilte positiv, for så å gå rundt med hatten etterpå.Når dette er sagt, så trenger det ikke nødvendigvis være slik at en positivspiller = reisende.

Guest Marianne Sulesund

Takker - det var helt nytt for meg! mvh Marianne

Guest Anne Lise Hovdal

Her i Sandnessjøen er det noen som har stilt opp og spilt lirekasse i et handlesenter, og det er fint å høre på. Det er noe som settes inn i selve kassen, og så sveiver den som spiller på det. Det er langt fra noe trekkspill, som jeg har 2 av her hjemme. Jeg spiller mest på det ene trekkspillet.

Guest Anne Lise Hovdal

Jeg mente positiv og ikke lirekasse, som har blitt spilt her i byen.

Guest Kjell-Erik Andal

Min bestemor fortalte meg at det gikk positivspillere rundt i Trøndelag da hun var ung. Det var et stort instrument på to hjul som de trillet rundt på. Når de skulle spille så hadde de de en sveiv som de dreide rundt. Vet ikke om det virket på samme måten som en blåsebelg, som skaffet luft til pipene???KE

Guest Aslaug Andersen

Mitt leksikon sier følgende: En lirekasse hadde en roterende valse med påsatte stifter som utløste tonene ved å gi en luftstrøm adgang til en rekke avstemte piper. Valsen dreies, og blåsebelgene pumpes opp med en håndsveiv.Aslaug

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.