Gå til innhold
Arkivverket

[#20262] Mor....mamma


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Har hatt en diskusjon i all vennskaplighet m. ei venninde. Hun og mannen blir kalt mor og far av sine barn, jeg og min mann blir kalt mamma og pappa av krapylet :-) Jeg mener at mamma (mama) og pappa (papa) var den betegnelsen 'fiffen' brukte på sine foreldre på 1800-tallet og tidligere, mor og far ble mest brukt av 'almuen', bla. bønder. Senere da 'almuen' tok etter...og begynte å bruke mamma og pappa om foreldrene, gikk 'fiffen' over til å bruke mor og far for å markere en viss avstand til 'almuen'. Har jeg rett eller ??? Min venninde mener motsatt.....:-) Gleder meg allerede til å triumfere litt!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Hva med besteforeldrene? Her er det mange varianter. Farfar og morfar? Bestemor? Sosialantropologi har gjort studiet av slektstermer til et spesiale.Jeg skulle gjerne vite om utbredelsen av bestemamma/bestepappa på mors foreldre. Ble det bare brukt på vestkanten av Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Mor eller moder ? Far /fader: Min far var bondesönn f. 1895. Når han var litt alvorlig henviste han alltid til dem som moder og fader. Når han var sint på far'n ble det helst 'gammer'n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Høres kjent ut Helge! :-)Min far var også bondesønn...kalte sin far for gammer`n ...ikke bare når han var sint på`n! :-) Moren ble bare omtalt som 'mor'........:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her trur eg det har vore - og er - så ymse, alt etter kor i landet det er snakk om. Eg har høyrt alt frå mamma, pappa, mor og far om foreldre til bestemor, bestefar, mormor, -far, farmor, -far - og mor og far! om besteforeldre. Det siste har eg eit notidsdøme på, kor farmora til ei venninne av døtrene mine vert omtala som Mor - også av venene til barneborna hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min far var og bondesønn, men han sa mor og far. 'Moderen' når han snakket om henne og -uff!! 'Gamlingen' når han snakket om sin far.Mine besteforeldre på farssiden 'bestemor og bestefar' - på morssiden 'mormor og morfar'.Mor kalte og sine foreldre for mor og far. Selv har jeg alltid sagt 'mamma og pappa', men mor og far når jeg snakker om dem.mvh Kjellaug (oppvokst på Vestlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg er selv fra landet( Våle i Vestfold), har sagt mamma og pappa til mine foreldre.Men til min mormor sa vi mor, og til min morfar sa vi far.Mine barn kaller min mor for mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her i Sigdal hvor jeg bor nå, sier de fleste barn mamma og pappa til foreldrene, mens besteforeldrene ofte blir omtalt som mor og far eller bestemor/bestefar. Da vi flyttet hit, sa barna ofte muttera og fatter'n om foreldrene. Da jeg vokste opp på østkanten i Oslo midt i forrige århundre sa vi mammma og pappa til våre foreldre, mens de 'finere' ofte sa mor og far.Jeg tror at all flyttingen nåtildags gjør at man finner de fleste varianter alle steder.Hvor gammelt ordet mamma er i bruk, kan sikkert diskuteres, jeg bare minner om at vi hører til pattedyrenes orden - Mammalia - og at bryst på latin heter mammae!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Langlo

Til Laila Kornstad Du tar opp spørsmålet om kor lenge 'mamma' og 'pappa' har vore i bruk. Desse orda er meir eller mindre internasjonale, og barnespråkforskarane reknar med at dei er danna av det faktum at nokre av dei første lydsamansetjingane barn får til, er m med leppelukking (altså uttalt nasalt) og heilt open a. Like eins p med leppelukking og open a. det ser altså til at dei mest ytterleggåande lydsamansetjingane kjem først, gjerne redublisert i forma ma-ma-ma... og pa-pa-pa... . Dei neste er ofte bi-bi-bi... og pi-pi etc. Ei bok om spørsmålet er: Roman Jacobson: Why 'mama' and 'papa' (1961?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og bare for å følge opp det: Ordene mamma og pappa eller lignende (amma og appa for eksempel som finnes i indiske språk, men også så forskjellige språk som koreansk) finnes i en lang rekke gamle språk, også ikke-indoeuropeiske, noe som tyder på at de er nærmest instinktive lyder/ord som har oppstått spontant over hele kloden.Urgermansk: sannsynligvis mamma Latin: mamma Gammelgresk: mamma Litauisk (et av de mest arkaiske indoeuropeiske språk): mama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Et eller annet sted leste jeg at det første ord som blir uttalt av barn over hele kloden er stort sett pa-pa...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er interessant med termer:Vi sier 'dagMAMMA', men 'husMOR', å bytte om på disse formene blir merkelig. - Husmorsbegrepet er jo gammelt, mens dagmammabegrepet er meget nytt - og det kom vel også først i byene? (Oslo?) Vet at på 60- og 70-tallet da jeg var barn, sa alle jeg kjente i Oslo 'mamma' og 'pappa', mens familier jeg kjente på landet (Toten/Land) alltid sa 'mor' og 'far'. Hadde dagmammaen blitt 'oppfunnet' på landet, var hun kanskje blitt kalt 'dagmor'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Igjen en som har vokst opp i midten av forrige århundre (duverden så gammelt det høres...): Da jeg begynte å leke ute med andre barn, ble jeg ganske fort fortalt at å si mamma og pappa var barnslig. De 'store' barna sa mor og far.Dette var i Asker, siden også på Hedmarken. Men da jeg som 11-åring havnet i Oslo, syntes jeg alle leikekameratene mine var barnslige, fordi de sa mamma og pappa.Det var imidlertid ingen den gangen som titulerte sine besteforeldre med mor og far. Men det opplever jeg til stadighet blant mine elever (på Eiker) nå.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk for alle svar...ser ikke ut som om jeg kan triumfere over min venninde ennå! :-) Later visst til at det har vært forskjellige skikker over hele landet :-) Og går en helt tilbake til 1700 så får en vel neppe vite hvem som kalte foreldrene sine hva? Selv om jeg går ut fra at på landsbygda var mor og far brukt.......eller.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.