Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne G. Plaaterud

[#20376] Johannes Ellefsen, Rud på Hammeren, Enebakk - hvor kom han fra?

Recommended Posts

Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Er det noen som vet hvor Johannes Ellefsen, på Rud på Hammeren i Enebakk kom fra? Jeg finner en Johannes Ellefsen Nordby som konfirmant i Enebakk i 1777. Er dette samme person? Og i såfall var en av foreldrene fra Nordby? Johannes Ellefsen var gift med Johanne Helgesdatter fra Nes på Hammeren, Enebakk.På forhånd takk!Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

I Birger Kirkebys bygdebøker for Enebakk er i bind III side 673 nevnt en Johannes Ellefsen f ca 1759 som sønn av Ellef Persen, Nordby gift 3/1-1747 med Guri Svendsdatter. Dette må vel være konfirmanten din. Og alderen rimer jo bra med ham du er ute etter. Han har vel bare vært i tjeneste på Rud på det tidspunktet han giftet seg...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Takk for hjelpen. Det ser ut til å være rett person. Jeg kunne ikke finne noen annen Johannes Ellefsen i riktig alder blant konfirmantene i Enebakk. Fødselsåret jeg har på han er ca. 1761.Hilsen Anne Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnesen

Nå ble jeg intressert i å henge meg på, da en av mine grener stopper ved disse. Johannes Ellefsen er i følge famlysearch født 7. mai 1761 på Nordby.Han døde 22 juni 1838. Han mistet sin far da han var 10 år og mora da han var 14. Formyndere ble Halstein Bjerke og Jens Halsteinsen Opsal. Jeg klarer ikke å se ut av bygdebøkene hvordan Johannes var tilknyttet Rud, men jeg finner under Øvre Hobøl i BB 1 s. 527 at 'Johannes Ellefsen fra Rud på Hammeren ca 1761 - 1838, fikk kjøpt 10 lpd i Øvre Hobøl i 1778 og fikk bygselbrev på av auditør Bremer på de øvrige 10. Videre står det bare at det var skiftende eiere og brukerer til 1841 da en svigersønn fikk skjøte på det benifiserte godset for 400 dlr'.Johannes Ellefsen, Nordby giftet seg 5. 10. 1786 med Johanne Helgesdtr., så det er nok samme person. Johannes's foreldre var Ellef Pedersen og Guri Svendsen g. 03. jan 1747. Ellef var født ca 1717 på Nedre Randum, sønn av Per Amundsen(sønn av Amund Ellefsen(1652-1740)og Marthe Reiersdtr. BBII s.652)og Mari Persd.,Holt,(datter av Per Persen, Barbøl og Anne Amundsd.Holt. BBII s 250). Guri Svendsd.f ca 1715 på Huseby,Enebakk d. 20.9.1775. datter av Svein(Svend) Tollefsen.f ca 1685. -Svein sønn av Tollef Auensen ca 1641-1729 og Guri Halvorsdtr, Jaer.FS og BB II s 687.Svein A.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Jeg er ganske sikker på at Tom fant de riktige foreldrene til Johannes.Bare et lite tillegg her: Johannes Ellefsen var vel ikke på Rud på Hammeren da han giftet seg, men på Rud i Dalefjerdingen, der hans søster Anne var gift med Simen Erichsen. Foreldrene til Johannes døde ca 1771 og 1775, så han flyttet ant. dit. Johannes var dragon da han giftet seg:Trolovet 1786 d. 2 Septbr: Dragon Johanes Ellefsen Rud. Piigen Johanne Helgesd. Næs. C: Thorer og Ole Næs. D 15 Octbr. C[opulerede].Johannes og Johanne bosatte seg på øvre Hobøl etter at det første barnet, Ingeborg, ble født. Hun ble født 1787 på Nes på Hammeren, og alle de følgende åtte barna ble født på øvre Hobøl, men dette vet du vel.Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Hei Svein, jeg hadde ikke sett innlegget ditt da jeg sendte mitt!Laila kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne G. Plaaterud

Hei igjen!Takk for mye nyttig informasjon! Min kilde har vært bygdebøkene for Enebakk (Kirkeby)og der står han oppført på Rud på Hammeren - tror jeg det var. Har dessverre ikke disse bygdebøkene selv - men uansett har jeg nå fått data på hvor han var født. Ellers kjenner jeg til at familien slo seg ned på Øvre Hobøl og at alle barna var født der - 9 stykker.Mvh Anne Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

Lailas synspunkt om Rud i Dalefjerdingen låter veldig sannsynlig på meg. Det er endel slike små, men vesentlige, feil i bygdebøkene for Enebakk. Birger Kirkeby har nok hatt for snevre tidsrammer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Ja, bygdebøkene er fulle av unøyaktigheter. Det er ikke mulig å få undersøkt alt på den korte tiden forfatterne har til rådighet. Derfor er det så viktig for oss å studere grundig de kildene vi relativt lett kan undersøke selv, f. eks. kirkebøkene.Det vi vet, er at Johannes ble kalt Nordby da han ble konfirmert, han bodde på en gård som het Rud da han giftet seg i 1786, han bodde på Nes på Hammeren da det første barnet ble døpt 09.12.1787 og han bodde på Hobøl da det andre barnet, Einer, ble døpt 23.04.1790.Jeg skulle ha gjerne ha sett de papirene fra overtakelsen av øvre Hobøl. I bygdebok 1 s. 527 står det bare Johannes Ellefsen når det er snakk om kjøps- og bygselspapirene, men Kirkeby føyer til 'fra Rud på Hammeren' når han tar for seg familien etterpå. Dessuten står det at Johannes kjøpte og bygslet gården i 1778, altså året etter han ble konfirmert! Det må være trykkfeil for 1787(?). Det står ingenting i bygdeboka om at Johannes Ellefsen var på Rud på Hammeren i omtalen av den gården på s. 502 – 515 i bind 2.Forøvrig stammer også jeg fra Tollef Auensen gjennom datteren Ragnhild gm. Anders Halvorsen Oppsal.Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnesen

Hei Laila og dere andre. Er helt enig at Kirkeby må ha hatt dårlig tid. Bygdebøkene er en stor fare for oss amatører. Og når man bruker FamlySearch i tillegg, må man holde tunga rett i munnen. Ang. Hobøl virker det på meg at Johannes bodde der og eide havlparten og bygslet den andre. Når Kirkeby skriver 'skiftende brukere og eiere' må han mene skiftende eiere av den delen Johannes bygslet. I dette avsnittet står også at 'det fra 1787 og utover..'. Jeg har en mistanke om at en viss herre med navn 'Trykkleif' har vært ute når det gjelder Johannes kjøp av halve gården. Ting kan tyde på at det riktige skal være 1787, istedet for 1778.Må også få innformere at jeg også stammer fra Tollef gjennom Ragnhild og Anders.Svein A.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne G. Plaaterud

En kommentar i forhold til bygdebøker. For en amatør som meg har bygdebøker vært til god hjelp, men jeg erfarte ganske raskt at kildene må sjekkes og at det er forskjell i hvor 'grundig' den enkelte bygdebokforfatter har vært. Det er mye informasjon som skal inn mellom to permer, - helst innen en tidsfrist. Bygdebøkene for Enebakk har vært til god hjelp i starten, men jeg oppdaget fort at det f.eks. kunne mangle informasjon. Et eksempel som jeg erfarte tidlig var hvilken gård en familie flyttet da de flyttet fra en gård til en annen. Eller motsatt hvor de kom fra. I dette eksempelet var det helt tilfelding at jeg ved å lese om andre gårder i de tre bøkene fant igjen en familie jeg (og flere) hadde tolket det dithen at de kom fra en av nabokommunene.Ellers, i tillegg til å stamme fra Tollef Auensen og Guri Svendsatter via sønnen Svein, - som jeg fikk god hjelp av dere til å finne frem til, stammer også jeg fra Tollef via datteren Ragnhild. Dobbelt opp med Tollef.Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne G Plaaterud

Hei!Ref. innlegg 4, 2. avsnitt står Marthe Reiersdatter nevnt, g.m. Amund Ellefsen Randum.Da det ikke står nevnt hvor hun kom fra, kan jeg informere om at jeg har jeg funnet henne under Nordre Mysen, datter til Reier Aslaksen fra Agnes i Båstad og Berte Knutsdatter fra Søndre Mysen, Enebakk. EBB s. 555.Hilsen Anne Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×