Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Hårstadsveen

[#20387] Høeg i Kragerø og Breivik (1760-1800-åra)

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Min samboer stammer fra Georgine Lovise Pedersen, f. 9.12.1802 i Kragerø (gift med skipsfører, reder og kjøpmann Ole Beyer Høstmark fra Bergen). Hennes foreldre var skipsfører (coffardie styrmand) Simen (Simon) Pedersen (Eidet) og Dorthea Christine Jensdatter (f. ca. 1777). Sistnevnte var visstnok pleiedatter av en konsul Høeg i Kragerø. Men hvem var hennes foreldre/slekt? Og hvem var denne konsul Høeg? Hvorfor ble han hennes pleiefar? Simen Pedersen (f. ca. 1778) bodde i 1801 sammen med foreldrene (og sin nokså nybakte hustru) i 'Petershull Gaden 80' i Kragerø (se forøvrig innlegg 7841).Ved ft. 1801 fant jeg en Anders Jensen Høeg, 38 år, borger og skipper i Breivik. Min tanke gikk i retning av om denne Anders Jensen Høeg kunne være en bror av Dorthea Kristine Jensdatter, og om denne konsulen f.eks kunne være en onkel e.l.?Håper noen drar kjensel på noen av disse personene. På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.