Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Carl-Otto Seljelid

[#20607] Dødsfall blant sjømenn i utlandet - Casablanca '51 og Liverpool '55

Recommended Posts

Gjest Carl-Otto Seljelid

Jeg søker informasjon om 2 personer som var sjømenn. Bjarne Seljelid født 9/10-1909 på Hemnesberget døde i Liverpool 31/5-1955. Og en yngre bror Trygve Seljelid født 20/6-1901 samme sted, døde i Casablanca 25/2-1951. Er det noen som ved tilfeldighet har kommet over disse personene, eller har tips om hvor jeg kan/bør leite videre for å finne ut mer om dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Hei Carl-Otto!Med mindre du finner noe i de søkbare databasene over døde nordmenn i utlandet her, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Den Norske Sjømannskirke i Liverpool. Det er jo slett ikke umulig at sjømannskirka satt - og fremdeles sitter - på opplysninger vedrørende dødsfall blant norske sjømenn på 1950-tallet.Korrekt adresse i England og relevant tlf.nr m.m. vet jeg ikke, men det får du vel ved å henvende deg til hovedkontoret deres (i Oslo?).Når det gjelder Casablanca er jeg mer i tvil. Men, ettersom det var (og fremdeles er?) en norsk sjømannskirke i Las Palmas, Gran Canaria; så er det vel ikke helt umulig at dødsfall på kysten av Marokko faglig sett soknet under dem?Jeg vet at på 1940-,50- og 60-tallet var det sjømannskirker over hele kloden, men mange av disse er nå nedlagte - i tråd med den negative utviklinga for norske sjømenn. Pr i dag burde vel norske sjøfolk 'fredes'. Dette fordi de er bort imot utrydningstrua, akkurat som enkelte store rovdyrarter :-)Mvh., Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Kristian Fangan

Opplysninger vil kunne finnes i Riksarkivet, i arkivene etter de tre Sjømannskontorene under Sjøfartsavdelingen i Handelsdepartementet. Sjøfartsavdelingen hørte før 1955 under Industridepartementet. Her finnes bla. en arkivrekke som heter Arvesaker. Den inneholder opplysninger om sjøfolk som døde i utlandet. Arkivmaterialet er klausulert. Det må evt. søkes om tilgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge R. Naess

Sjömannskirken i Liverpool ledes fra Sjömannskirken i London v/pastor Helge Petterson. Hoedkontoret er i Bergen, ikke Oslo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge R. Naess

Rettelse: les hovedkontoret er.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carl Otto Seljelid

Takk til dere alle. Med disse gode tips og forslag, vil brev bli avsendt med forespørsler i den aller nærmeste fremtid. Takk igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Tandberg

I digitaliserte lister fra Sjøfartsdirektoratet har jeg funet følgende om dine sjøfarende slektniger: Matros Bjarne Seljelid på skipet 'Vestfoss' omkom 31.05.55 ved ulykke i Cheshire, UK (Ref. sak nr. 66/55) Båtsmann Trygve Seljelid på skipet 'Solviken' omkom 25.02.51ved ulykke i Casablanca (Ref. sak nr. A26/51). Om jeg minnes rett så hørte 'Vestfoss' hjemme i Draammen, mens 'Solviken' var registrert i Bergen. Hilsen en utflyttet hemnesværing og nå pensjonert sjømann i Farsund. Bjørn Tandberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Kan eg spørja kvar du finn digitaliserte lister frå Sjøfartsdirektoratet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Tandberg

Disse listene finnes under denne linken:LenkeHåper at dette kom riktig med

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive