Gå til innhold
Arkivverket

[#20661] Svendsgaard


Gjest Geir Vatne
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Vatne

Hvor kommer etternavnet Svendsgaard fra.I 1746 registrerer jeg en Bodel Svendsgaard som blir gift med Knud Eliasen i RødøyDe fikk barna Olava (1758), Ole (1759), Pernille (1763), Elias (1764) og Mille som ble gift 1777.Er det noen som kjenner mer til disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Ole Butolfsen på Svendgaard i Skogn (N-Tr.lag)hadde gården til etter 1730. Etter hans død fortsatte enka Mille Michelsdatter å ha gården. Det står ikke navn på barna, Skogn Historie II,II. Navnene passer bra med navn på barna du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ser du nevner Svendgård og Svendsgård. Er dette folk som stammer fra Skogn eller fra gården Svendsgård i Dovre? Jeg har endel om denne slekten, men de kom til Meløy godt over 100 år etter denne Ole på Skogn. Jeg har en Richard Olsson Svendsgaard født i Velfjorden 1843, døde i Bodø. Bodde store deler av livet i Meløy. Hans far var Ole Torsteinson Svendsgaard fra Dovre. Moren fra Velfjorden, Brønnøy. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Jeg ser at det jeg skrev ble litt forvirrende. Det jeg mente å si, var at dersom denne Bodel var datter av Ole og Mille på Svendgård i Skogn, så ville det vært naturlig at hun selv kalte en sønn Ole, og ei datter Mille (slik denne aktuelle Bodel i Rødøy gjorde).Olluff Butolphsen fikk bøkselbrev på Svendgaard den 8. april 1705, 4 spann, utstedt av mag. Peder Lund som da var kapellan. I 1711 betalte Ole 17 rd. i krigsskatt, ingen tiende og 60 sk i skoskatt for 8 personer i huset og 2 husmannsfolk; han hadde to drenger for 3 rd året hver, to tauser for 2 rd og en 'jelttøs' for 1 rd. Og i 1714 måtte han betale 4 rd 1 ort i ekstra krigsskatt, fordi han ble regnet med til 'den best beholdne almue'. Oktober 1718 kom svenskene på besøk. Fra Ole tok de med seg 20 tdr bygg, 50 tdr havre, 90 lass høy, 1 hest, 1 okse, 8 kyr, 7 ungnaut, 26 småfe samt gårdsredskap og matvarer, brente opp gjerde og kornstaur og skamferte husene; hele skaden ble taksert til 257 rd 24 sk, og de la igjen som erstatning 44 svenske daler eller 18 rd 32 sk. De norske slo sund to båter, 16 rd og tok matvarer for 4 rd.Matrikkelverket av 1723 fordeler den nye landskyld slik: 3 sp 2 øre 8 mkl til Vor Frue kirkes kapellan, 8 mkl til Skogns pastor og 8 mkl til Snaasens præbende, tilsammen 4 spann. Om gården står det at den har ingen husmann, litt skog til gjerde og brenne og leilighet til fiske og er måtelig lettvinn og kornviss. Dens utsed anslås til 2,5 tdr bygg, 14 tdr havre, 1/2 vog gråerter og 1/2 pd lin, høyavlingen til 70 lass vollhøy og 2 lass ekerhøy og besetningen til 4 hester, 12 kyr, 10 ungnaut, 20 får og 10 geiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Vatne

Kanskje er vi på rett spor, men jeg ønsker noe mer håndfast - er det noen som har skifte etter Ole ellerMille Svendsgaard i skogn?. Dette kan bekrefte/avkrefte riktigheten. hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Det er Sveingård i Hol (Hovet i Hallingdal). Sveingård i Rennebu (Nerskogen). Sveinsgård i Ål (Torpo). Sveinsgård i Gratangen (Myrlandshaugen). Svendgård i Selbu, Frosta og Skogn. Svendsgård på Dovre, i Gildeskål (Storvik), Dyrøy (Espenesbogen) og Salangen (Sjøvegan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Geir Vatne

Hei igjenSvendsgaard er brukt noen ganger, men nå finner jeg også at det er brukt Svendsdatter.Det er vel da gården som er oppkalt etter Svend.Så nå leter vi videre etter Bodel Svendsdatter født ca. 1720-1730 i Rødøy?Bodel var vel ikke så vanlig navn på den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.