Gå til innhold
Arkivverket

[#20730] Anton Nordahl/Julian Nordahl Kabelvåg/Hadsel


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

I forbindelse med en artikkel om hvem som har bodd i de forskjellige husene i Konjakkgata i Kabelvåg, kom jeg over en Julian Johan Brun Nordahl som overtok et hus i 1911. Hans verge var Anton Nordahl, og senere i tinglysingsprotokollen kommer det frem at Emma Nordahl i Grunnførfjord, Hadsel, var Julians mor. Jeg finner ingen Johan Nordahl i ft. 1900. Derimot finner jeg en Anton Nordahl (f. 1866) midlertidig bosatt på Gimsøy, men med bosted Grunnførfjord i Hadsel. I Grunnførfjord finnes også en Anton Johansen (f. 1867) med midlertidig bosted Gimsøy. Han har en husholderske som heter Emma Henriksen og en fostersønn som heter Julian Iversen, f. 1890. Min teori blir derfor at Anton Nordahl og Anton Johansen er samme person, at Emma Henriksen ble gift med Anton og tok etternavnet Nordahl og at Julian også tok navnet Nordahl. Er det noen som kjenner til denne familien. Og hvor fikk Julian mellomnavnet Brun fra? Kan det være mulig at Anton er tatt med i to forskjellige kommuner? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Anton Hagen Johansen var født 1867 i Grunnførfjord, foreldre Johan Nordahl Larssen og Line Katharine Jensdtr. Johan var født i Gimsøy. Det ser ut til at Nordahl etter hvert blei slektsnavn for både Johan og noen av barna. Anton er registrert som Anton Nordahl.Registrering i to kommuner var ikke uvanlig i ft1900, men da som midlertidig opphold i den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.